دیسک کمر چیست؟

دیسک کمرچیست؟
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
دیسک کمرچیست؟
دیسک کمرچیست؟

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمرچیست؟ بهترین روش برای درمان دیسک کمر چیست؟ دیسک کمر در کجا واقع شده است؟ کار دیسک کمر چیست؟ دیسک کمر از چند بخش تشکیل شده است؟ علائم دیسک کمر چیست؟ دیسک کمر در چه زمانی رخ می دهد؟

یکی از بخش های مهم و کارکردی در بدن،  کمر می باشد. ستون مهره ها و نخاع دو بخش حیاتی برای زندگی است که در کمر قرار گرفته اند.

ستون مهره های ما به صورت یکپارچه و پیوسته تشکیل نشده اند بلکه به صورت قطعاتی درست شده است که این قطعات توسط رابط هایی  مشخص به هم متصل شده اند. این قطعات استخوانی را ستون مهره می نامند.وهمچنین  قسمت هایی که این استخوان ها را به هم متصل می کنند، دیسک نامیده می شود.

این بیماری معمولا برای افراد میان‌ سال است ، یعنی شایع ترین سن ابتلا به دیسک کمر بین  ۳۵ تا ۴۵ سال است. در بسیاری از موارد ، بیمار درد کمر یا اندام تحتانی را ماه ها یا حتی سال ها دارد و این درد معمولا با دارو بهبود پیدا می کند. اما ممکن است گاهی وقت ها درد کمر بسیار شدید شود و دیگر درمان‌های  خانگی و طبی راه گشا نباشد. در این زمان شما با مراجعه به پزشک معالج تمامی راهکار های مورد نیاز را دریافت می کنید.

مطالعه بیشتر  نقص مادرزادی قلب

بهترین روش برای درمان دیسک کمر چیست؟

پزشکان برای بیمارانی که دچار دیسک کمر شده اند، در ابتدا از درمان هایی نظیر دارو های ضد التهاب ، شکم بند، فیزیوتراپی، گرما درمانی، یخ درمانی را برای این درد توصیه می کنند.

بهترین روش درمانی این بیماری، آب درمانی است. زیرا قدم زدن در آب باعث تقویت دیسک های بین ستون فقرات می شود و بدین ترتیب عملکرد آن ها را نیز بهبود می بخشد.

دیسک کمر در کجا واقع شده است؟

پزشکان دیسک را به یک بلبرینگ زنده تشبیه می کنند. چرا که این دیسک کمک می کند مادامی که می خواهیم به چپ، راست، جلو و عقب جابه جا شویم، در هر سمتی که می خواهیم چرخش داشته باشیم.

کار دیسک کمر چیست؟

راه رفتن یک پدیده عادی و مرسوم برای ماست زیرا این حالت بسیار یکنواخت و پیوسته می باشد. دیسک ها نیروها و ضربه های وارد شده به مهره ها را می گیرد که سبب می شود راه رفتن ما به صورت ساده و روان انجام گیرد.

هر دیسک مانند یک اهرم کوچک در حرکات  ستون مهره ها نقش ایفا می کند و باعث می شود که ما بتوانیم اجسام سنگین را بلند کنیم و جابه جا کنیم.

همانطور که می دانید ستون مهره ها قابل فشرده شدن نیستند. بنابراین هنگام بلند کردن اجسام سنگین، به دیسک که یک ساختمان فشرده است فشار وارد می شود و بدین ترتیب مهره ها از شکستگی حفظ می شوند.

دیسک کمرچیست؟
دیسک کمرچیست؟

دیسک کمر از چند بخش تشکیل شده است؟

دقت کنید که دیسک کمر از دو بخش تشکیل شده است. قسمت خارجی که محکم تر و قوی تر است و از ۳۲ لایه درست شده است، حلقه یا آنولوس فیبروزوس نامیده می‌شود و در داخل دیسک بخش ژلاتین مانندی به نام هسته دیسک یا نوکلئوس پولپوزوس وجود دارد.

مطالعه بیشتر  ختنه چه زمانی باید انجام شود

علائم دیسک کمر چیست؟

علائم بیماری دیسک کمر به چند دسته تقسیم می شود که عبارت اند از:

  • کمر درد، درد در اندام های تحتانی که به اصطلاح درد سیاتیکی نامیده می شود. و طیف گسترده ای از خفیف تا شدید را در بر دارد.
  • علائم عصبی حسیی مانند سوزش و خواب رفتن کل اندام های تحتانی نظیر: دست ها و پاها.
  • بی حسی و شل شدگی در قسمتی از اندامهای تحتانی.
  • اختلالات حرکتی مانند ضعیف شدن و بی حس شدن ماهیچه های دست و پا.
  • عدم توانایی در ادرار کردن.
  • عدم توانایی در کنترل شرایط بحرانی و حساس مثل زمانی که دست شما می خواهد به اتو یا یه جسم تیز و برنده برخورد کند. در افراد سالم دست بصورت ناخودآگاه و با انعکاسی که از سوی نخاع کنترل می شود، از جسم داغ یا تیز فاصله می گیرد. اما در افرادی که دیسک کمر دارند ممکن است توانایی کنترل کم تر دیده شود.

دیسک کمر در چه زمانی رخ می دهد؟

دیسک کمر در اثر حرکت های معمول بدن انسان به وجود می آید و به تدریج  فرسوده و از کارایی آن کاسته می شود. زیرا به طور متوسط کمر انسان در هر روز هشت هزار بار حرکت می کند. که همین امر باعث به وجود آمدن ترک های ظریف و کوچک در داخل هر دیسک می شود. معمولاً در بدن انسان ترکهای دیسک همیشه به وجود می آید. که این شکستگی ها از نوع میکروسکوپی هستند. که به تدریج با تقسیم سلول های کنار محل شکستگی جوش می خورد و بهبود می یابد.

مطالعه بیشتر  چگونه دندان های زرد خود را سفید کنیم؟

می توان گفت که دیسک خاصیت خود ترمیمی دارد و با تکثیر سلول های پیوندی به حالت قبلی خود باز می گردد. معمولا ترک های کوچک دیسک، علامتی ایجاد نمی کنند. اما در بعضی از افراد که زمینه‌های ژنتیکی یا برخی بیماری های خاص مثل ام اس دارند، این ترک های کوچک جوش نمی خورند و به مرورزمان بزرگتر می شوند و گاهی به هم می پیوندند و باعث ایجاد یک شکاف بزرگ در حلقه دیسک می شود.

بنابراین بیماری های دیسک کمر، یک بیماری مکانیکی و فیزیکی است. که در اثر حرکت ایجاد می شود و علائم آن نیز مکانیکی است. یعنی با حرکت کمر، درد بیشتر خواهد شد. حال اگر بیمار در این دوران حرکات بیشتری را انجام دهد و یا شعل و کارایی آن زیاد باشد، منجر به درد بیشتر در ناحیه کمر می گردد.

تشخیص دیسک کمر

برای تشخیص صددرصدی بیماری دیسک کمر باید به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. در واقع وجود پزشکان متخصص در این باره امکان تشخیص درست و نوع دیسک را بسیار راحت کرده اند. که درمانگاه تخصصی سهامی با داشتن دکتر های متخصص ارتوپد در این زمینه کمک شایانی به تشخیص و درمان بیماری دیسک کمر کرده است.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button