نقص مادرزادی قلب

نقص مادرزادی قلب
  • ۱۳۹۹/۰۷/۱۳

نقص مادرزادی قلب

نقص مادرزادی قلب مشکلی در ساختار قلب است. از بدو تولد وجود دارد. نقص مادرزادی قلب متداول ترین نوع نقص مادرزادی است. نقص ها می توانند دیواره های قلب ، دریچه های قلب و عروق و رگهای نزدیک قلب را درگیر کنند. آنها می توانند جریان طبیعی خون از طریق قلب را مختل کنند. جریان خون می تواند کند شود ، در جهت اشتباه یا به مکان نامناسب برود ، یا به طور کامل مسدود شود.

پزشکان برای تشخیص نقص مادرزادی قلب از معاینه فیزیکی و آزمایش های ویژه قلب استفاده می کنند. آنها اغلب نقایص شدیدی در دوران بارداری یا بلافاصله پس از تولد پیدا می کنند. علائم و نشانه های نقص شدید در نوزادان شامل این موارد است

  • تنفس سریع و پی در پی
  • سیانوز – رنگ مایل به آبی روی پوست ، لب ها و ناخن های انگشت
  • خستگی
  • گردش خون ضعیف
  • بسیاری از نقایص مادرزادی قلب علائم و نشانه های کمی ایجاد می کنند یا هیچ علائمی ندارند. اغلب آنها تا زمان بزرگتر شدن کودکان تشخیص داده نمی شوند.

بسیاری از کودکان با نقص مادرزادی قلب نیازی به درمان ندارند ، اما دیگران این کار را انجام می دهند. درمان می تواند شامل داروها ، اقدامات کاتتر ، جراحی و پیوند قلب باشد. این روش درمانی به نوع نقص ، شدت آن و سن ، اندازه و سلامت عمومی کودک بستگی دارد.

نقص مادرزادی قلب
نقص مادرزادی قلب

قلب چگونه کار می کند

قلب به چهار حفره توخالی تقسیم شده است ، دو حفره در سمت راست و دو حفره در سمت چپ. برای پمپاژ خون در سراسر بدن ، قلب از سمت چپ و راست خود برای کارهای مختلف استفاده می کند.

سمت راست قلب از طریق رگهایی به نام رگهای ریوی خون را به ریه ها منتقل می کند. در ریه ها ، خون اکسیژن گرفته و از طریق وریدهای ریوی به سمت چپ قلب برمی گردد. سمت چپ قلب سپس خون را از طریق آئورت پمپ کرده و به بقیه بدن می رساند.

چگونه نقص قلب ایجاد می شود

در طی شش هفته اول بارداری ، قلب شروع به شکل گیری می کند و شروع به تپش می کند. رگهای خونی اصلی که به قلب می روند و از قلب می روند نیز در این زمان حساس در دوران بارداری شروع به شکل گیری می کنند.

در این مرحله از رشد کودک شما است که ممکن است نقص قلب شروع شود. محققان مطمئن نیستند که دقیقاً چه عواملی باعث بروز این نقص ها می شود ، اما آنها فکر می کنند ژنتیک ، برخی شرایط خاص پزشکی ، برخی داروها و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن در این امر نقش دارد.

انواع نقص قلب

انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد که عمدتا در این دسته قرار می گیرند:

مطالعه بیشتر  شکست عشقی و راه های درمان آن

سوراخ هایی در قلب. روزنه هایی می توانند در دیواره ها بین محفظه های قلب یا بین رگ های اصلی خونی که از قلب خارج می شوند ، ایجاد شوند.

در موقعیت های خاص ، این سوراخ ها باعث می شوند خون کم اکسیژن با خون غنی از اکسیژن مخلوط شود و در نتیجه اکسیژن کمتری به بدن کودک شما منتقل شود. بسته به اندازه سوراخ ، این کمبود اکسیژن کافی می تواند باعث شود که رنگ پوست یا ناخن های کودک شما آبی باشد یا احتمالاً منجر به نارسایی احتقانی قلب شود.

نقص سپتوم بطنی به سوراخ دیواره بین اتاق راست و چپ در نیمه تحتانی قلب (بطن ها) گفته می شود. نقص سپتوم دهلیزی زمانی اتفاق می افتد که بین اتاق فوقانی قلب (دهلیزها) سوراخی ایجاد شود.

مجرای شریانی ارتباطی بین شریان ریوی (حاوی خون دی اکسید شده) و آئورت (حاوی خون اکسیژنه) است. نقص کانال دهلیزی – بطنی کامل وضعیتی است که باعث ایجاد سوراخ در مرکز قلب می شود.

جریان خون انسداد یافته. هنگامی که رگ های خونی یا دریچه های قلب به دلیل نقص قلب باریک هستند ، قلب باید بیشتر کار کند تا خون را از طریق آنها پمپ کند. در نهایت ، این منجر به بزرگ شدن قلب و ضخیم شدن عضله قلب می شود. نمونه هایی از این نوع نقص ، تنگی ریوی یا تنگی آئورت است.
رگ های خونی غیرطبیعی. چندین نقص مادرزادی قلب هنگامی اتفاق می افتد که رگ های خونی به قلب و از قلب به درستی تشکیل نمی شوند ، یا به همان شکلی که قرار است قرار نگیرند.

نقصی به نام جابجایی رگهای بزرگ هنگامی اتفاق می افتد که شریان ریوی و آئورت در دو طرف قلب قرار بگیرند.

حالتی به نام کوارکتاسیون آئورت اتفاق می افتد که رگ خونی اصلی که خون رسانی به بدن را انجام می دهد بسیار باریک باشد. اتصال وریدی ریوی کلی غیر عادی نوعی نقص است که وقتی رگ های خونی از ریه ها به ناحیه اشتباه قلب متصل می شوند ، رخ می دهد.

ناهنجاری دریچه قلب. اگر دریچه های قلب نتوانند به درستی باز و بسته شوند ، خون نمی تواند به راحتی روان شود.

یکی از نمونه های این نوع نقص را ناهنجاری ابستین می نامند. در ناهنجاری ابستین ، دریچه سه تایی – که بین دهلیز راست و بطن راست قرار دارد – ناهنجار است و اغلب نشت می کند.

مثال دیگر ، آترزی ریوی است که در آن دریچه ریوی از دست رفته است و باعث جریان غیر طبیعی خون در ریه ها می شود.

قلب توسعه نیافته. گاهی اوقات ، قسمت عمده ای از قلب قادر به رشد مناسب نیست. به عنوان مثال ، در سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک ، سمت چپ قلب آنقدر رشد نکرده است که بتواند خون کافی را به بدن وارد کند.
ترکیبی از نقص. برخی از نوزادان با چندین نقص قلبی متولد می شوند. که ترکیبی از چهار نقص است: یک سوراخ در دیواره بین بطن های قلب ، یک مجرای باریک بین بطن راست و شریان ریوی ، یک تغییر در اتصال آئورت به قلب و ضخیم شدن عضله در بطن راست.

مطالعه بیشتر  آنژین قلبی چیست ؟

عوامل خطر

بیشتر نقایص مادرزادی قلب ناشی از مشکلاتی در اوایل رشد قلب کودک شما است که علت آنها مشخص نیست. با این حال ، برخی از عوامل خطرناک محیطی و ژنتیکی ممکن است نقش داشته باشند. آنها عبارتند از:

سرخچه (سرخک آلمانی). ابتلا به سرخچه در دوران بارداری می تواند در رشد قلب کودک شما مشکل ایجاد کند. پزشک می تواند از نظر ایمنی در برابر این بیماری ویروسی شما را قبل از بارداری آزمایش کند و در صورت عدم ایمنی شما را در برابر آن واکسینه کند.
دیابت. شما می توانید با کنترل دقیق دیابت قبل از اقدام به بارداری و در دوران بارداری ، خطر نقص مادرزادی قلب را کاهش دهید. دیابت بارداری به طور کلی خطر ابتلا به نقص قلب در کودک شما را افزایش نمی دهد.
داروها برخی از داروهای مصرفی در دوران بارداری ممکن است باعث نقایص مادرزادی ، از جمله نقص مادرزادی قلب شوند. قبل از اقدام به بارداری ، لیست کاملی از داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک خود ارائه دهید.

داروهایی که برای افزایش خطر نقص مادرزادی قلب شناخته می شوند شامل تالیدومید (تالومید) ، مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) ، استاتین ها ، ایزوترتینوئین داروی آکنه (Absorica ، Amnesteem ، Claravis) و لیتیوم هستند.

نوشیدن الکل در دوران بارداری. از مصرف الکل در دوران بارداری خودداری کنید زیرا خطر نقص مادرزادی قلب را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال نقص مادرزادی قلب در کودک را افزایش می دهد.
وراثت نقص های مادرزادی قلب گاهی در خانواده ها دیده می شود و ممکن است با یک سندرم ژنتیکی همراه باشد. بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم داون – که ناشی از یک کروموزوم اضافی 21 (تریزومی 21) است – نقص قلب دارند. قطعه از بین رفته (حذف) ماده ژنتیکی روی کروموزوم 22 نیز باعث نقص قلب می شود.

آزمایش ژنتیکی می تواند چنین اختلالی را در طی رشد جنین تشخیص دهد. اگر قبلاً کودکی با نقص مادرزادی قلب دارید ، یک مشاور ژنتیک می تواند احتمال وجود فرزند بعدی شما را تخمین بزند.

عوارض

برخی از عوارض احتمالی که می توانند با نقص مادرزادی قلب رخ دهند عبارتند از:

نارسایی احتقانی قلب. این عارضه جدی ممکن است در نوزادانی ایجاد شود که نقص قلبی قابل توجهی دارند. علائم نارسایی احتقانی قلب شامل تنفس سریع ، اغلب با نفس های نفس گیر و افزایش وزن ضعیف است.
رشد و توسعه آهسته تر. کودکانی که دارای نقایص قلبی مادرزادی جدی تر هستند ، اغلب نسبت به کودکانی که نقص قلب ندارند ، رشد و رشد آنها به کندی انجام می شود. آنها ممکن است کوچکتر از سایر کودکان هم سن باشند و اگر سیستم عصبی تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، دیرتر از سایر کودکان راه رفتن و صحبت را یاد بگیرند.
مشکلات ریتم قلب. مشکلات ریتم قلب (آریتمی) می تواند ناشی از نقص مادرزادی قلب یا ایجاد زخم باشد که پس از جراحی برای اصلاح نقص مادرزادی قلب ایجاد می شود.

مطالعه بیشتر  بخش کودکان درمانگاه سهامی

سیانوز اگر نقص قلب فرزند شما باعث شود خون کم اکسیژن با خون غنی از اکسیژن در قلب او مخلوط شود ، ممکن است رنگ پوست شما به رنگ آبی مایل به خاکستری در کودک شما ایجاد شود ، بیماری به آن سیانوز گفته می شود.

سکته. اگرچه غیر معمول است ، اما برخی از کودکان مبتلا به نقص مادرزادی قلب در معرض خطر سکته مغزی هستند زیرا لخته های خون از سوراخ قلب و مغز عبور می کنند.

مسائل احساسی. برخی از کودکان با نقص مادرزادی قلب ممکن است احساس ناامنی کنند یا به دلیل اندازه ، محدودیت فعالیت یا مشکلات یادگیری دچار مشکلات عاطفی شوند. اگر نگران روحیه کودک خود هستید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

نیاز به پیگیری مادام العمر. کودکانی که نقص قلبی دارند باید در تمام زندگی خود مراقب مشکلات قلبی خود باشند ، زیرا نقص آنها می تواند منجر به افزایش خطر عفونت بافت قلب (آندوکاردیت) ، نارسایی قلبی یا مشکلات دریچه قلب شود. اکثر کودکان مبتلا به نقص مادرزادی قلب در طول زندگی باید مرتباً توسط متخصص قلب و عروق ویزیت شوند.

جلوگیری
از آنجا که علت دقیق بیشتر نقایص مادرزادی قلب ناشناخته است ، جلوگیری از این شرایط ممکن نیست. با این حال ، مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است خطر کلی نقص مادرزادی و احتمالاً نقص قلبی کودک را نیز کاهش دهد ، مانند:

واکسن سرخچه (سرخک آلمانی) بگیرید. عفونت سرخچه در دوران بارداری ممکن است بر رشد قلب کودک شما تأثیر بگذارد. قبل از اقدام به بارداری حتماً واکسن بزنید.

شرایط پزشکی مزمن را کنترل کنید. اگر دیابت دارید ، کنترل قند خون می تواند خطر نقص قلب را کاهش دهد. اگر بیماری مزمن دیگری مانند صرع دارید که نیاز به استفاده از دارو دارد ، درباره خطرات و مزایای این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف مواد مضر پرهیز کنید. در دوران بارداری ، رنگ آمیزی و تمیز کردن را با محصولات با بوی قوی به شخص دیگری بسپارید. همچنین بدون مشورت با پزشک خود از هیچ دارویی ، گیاهی و مکمل های غذایی استفاده نکنید. در دوران بارداری سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.

یک مولتی ویتامین همراه با اسید فولیک مصرف کنید. ثابت شده است که مصرف روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک باعث کاهش نقایص مادرزادی در مغز و نخاع می شود و همچنین می تواند به کاهش خطر نقایص قلبی کمک کند.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

3 دیدگاه

  • لیلا, 1399/10/01 @ 18:49 پاسخ

    اگر نوزادی هنگام زایمان سوراخ قلبی داشته باشد مادر از چه علایمی باید متوجه شود؟

  • اناهیتا, 1399/10/01 @ 18:50 پاسخ

    آیا مشکل وجود سوراخ در قلب نوزاد در بدو تولد توسط پزشک تشخیص و اطلاع داده میشود و درمانی برای این بیماری هست؟

    • پشتیبان سایت, 1399/10/08 @ 16:10 پاسخ

      سلام وقت بخیر
      ممکن است سوراخ قلب نوزاد در دوران بارداری یا پس از تولد کودک تشخیص داده شود.
      در بسیاری از موارد ، ممکن است تا بزرگسالی تشخیص داده نشود. در دوران بارداری ، آزمایشات غربالگری (آزمایشات قبل از تولد) برای بررسی نقص مادرزادی و سایر شرایط وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button