رادیولوژی در شیراز

رادیولوژی در شیراز
  • ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
رادیولوژی
رادیولوژی

رادیولوژی در شیراز

رادیولوژیست یک پزشک متخصص است که از تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس ، MRI ، CT ، سونوگرافی و آنژیوگرافی برای تشخیص و درمان بیماری یا آسیب انسان استفاده می کند.

متخصصان رادیولوژی دانش پیشرفته آناتومی و آسیب شناسی را برای تفسیر یافته های معاینات تصویربرداری پزشکی و تهیه گزارش های تشخیصی کتبی برای کمک به سایر پزشکان و متخصصان بهداشت به کار می گیرند.

رادیولوژیست ها به عنوان بخشی از یک تیم بالینی برای کمک به سایر پزشکان و متخصصان بهداشت در انتخاب آزمایشات تصویربرداری مناسب برای بیماران خود ، که تعادل منافع را در برابر خطرات، با تمرکز ویژه بر جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزه غیر ضروری ، کمک می کنند.

رادیولوژی در شیراز
رادیولوژی در شیراز

معمولاً از رادیولوژیست ها خواسته می شود تا روش های هدایت تصویر مانند بیوپسی، تخلیه و تزریقات هدفمند را انجام دهند تا تشخیص و درمان بیماران به طور مستقیم انجام شود. زیرمجموعه ای از رادیولوژیست ها نیز روش های پیشرفته تری را با هدایت تصویر از جمله استنت گذاری عروق و کویل آنوریسم انجام می دهند.

رادیولوژی چیست ؟

یکی از روش های مطمئن و کاربردی که برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد، رادیولوژی می باشد. به طور کلی رادیولوژی در شمار روش‌ های درمانی غیرتهاجمی قرار گرفته و با استفاده از اشعه ایکس اقدام به عکسبرداری از نواحی مختلف بدن می نماید.

متخصصان برای تشخیص عوارضی مانند انواع سرطان از فرآیند رادیولوژی استفاده می کنند. توجه داشته باشید که شروع درمان با فرآیند رادیولوژی دقت را بالاتر برده و متخصصان را به نتیجه مطلوب نزدیکتر می گرداند.

بسیاری از افراد فکر کنید که دستگاه رادیولوژی فقط برای عکسبرداری با اشعه ایکس استفاده میشود، اما باید بدانید که رادیولوژی تنها به اشعه ایکس محدود نمیشود، بلکه روش هایی مانند ام آر آی، پزشکی هسته ای و سونوگرافی از طریق دستگاه رادیولوژی انجام می پذیرد.

امروزه بسیاری از متخصصان و پزشکان سعی دارند تا برای بررسی دقیق تر اندام های داخلی، فرد را به مراکز رادیولوژی ارجاع داده تا بتوانند عکس های مخصوص را از اندام های داخلی دریافت نمایید‌.

به طور کلی رادیولوژی نوعی تصویربرداری به شمار می‌ آید و یکی از شاخه های پرطرفدار رشته پزشکی خواهد بود که برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف بسیار کاربردی و ضروری می باشد.

با وجود فرایند رادیولوژی متخصصان می‌ توانند تصاویر دقیق و واضح را از اندام های داخلی بدن مشاهده کرده و می‌ توانند عوارض و آسیب های پیش آمده را به راحتی تشخیص دهند.

در روند رادیولوژی از هیچگونه اشعه مضر استفاده نمیشود و در این نوع تصویر برداری فقط از اشعه یونی استفاده می کنند.

برای انجام فرآیند رادیولوژی متخصصان و پزشکان پس از آنکه آموزش کامل را در این زمینه کسب کردند، از دستگاه ها و تجهیزات مخصوص استفاده می کنند تا بتوانند به واسطه طیف وسیعی از تکنیک ها تصاویر دقیق و کاربردی از اندام های داخلی بدن در اختیار متخصصان مربوطه قرار دهند.

رادیولوژی برای چه قسمت هایی انجام می شود؟

به  طور گسترده ، رادیولوژیست ها ممکن است در گروه های “تشخیصی” یا “مداخله ای” قرار بگیرند ، اگرچه گروه ها با همپوشانی زیادی جدا نیستند.

  • رادیولوژیست های تشخیصی
  • رادیولوژیست عمومی (متخصص عمومی)
  • هیچ فوق تخصصی خاصی وجود ندارد ، اگرچه معمولاً یک یا چند مورد فوق تخصصی “منافع” دارد
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص مغز و اعصاب کودکان
  • رادیولوژیست سر و گردن
  • رادیولوژیست اسکلتی – عضلانی
  • رادیولوژیست قفسه سینه (قفسه سینه)
  • رادیولوژیست قلب/
  • رادیولوژیست تنفسی
  • رادیولوژیست شکمی
  • رادیولوژیست دستگاه گوارش
  • رادیولوژیست ادراری تناسلی
  • رادیولوژیست کودکان
  • رادیولوژیست پستان
  • رادیولوژیست پزشکی قانونی
  • رادیولوژیست اورژانس / تروما
  • رادیولوژیست انکولوژی
  • رادیولوژیست های مداخله ای (IR)
  • رادیولوژیست مداخله ای عروقی
  • رادیولوژیست مداخله ای غیر عروقی
  • رادیولوژیست عصبی مداخله ای (NIR)
  • رادیولوژیست های دامپزشکی
  • معمولاً جراحان دامپزشکی (دامپزشکان معروف) که در رادیولوژی فوق تخصص دارند
  • رادیولوژیست های دندانپزشکی
  • در بسیاری از کشورها ، اینها دندانپزشکی هستند که در رادیولوژی فوق تخصص دارند.
مطالعه بیشتر  تفاوت و انواع تصویر برداری پزشکی

سه دسته بندی مهم رادیولوژی

رادیولوژیست های تشخیصی

رادیولوژیست های تشخیصی از روش های مختلف تصویربرداری برای دیدن داخل بدن و ارزیابی یا تشخیص وضعیت بیمار استفاده می کنند. رادیولوژیست شما با انتخاب یک معاینه مناسب و هدایت تکنسین های رادیولوژی (کسانی که این تجهیزات را انجام می دهند) در انجام صحیح امتحانات با کیفیت، نقش مهمی در سلامتی شما ایفا می کند. آنها تصاویر حاصل را تفسیر و گزارش می کنند ، درمان را توصیه می کنند و فقط در صورت لزوم ، آزمایشات اضافی را انجام می دهند.

رادیولوژیست های تشخیصی، از طریق کارهای بالینی گسترده و تحقیقات مرتبط ، همچنین ممکن است در این فوق تخصص های رادیولوژی تخصص داشته باشند:

  • تصویربرداری از پستان (ماموگرافی)
  • رادیولوژی قلب و عروق (قلب و سیستم گردش خون)
  • رادیولوژی قفسه سینه (قلب و ریه ها)
  • رادیولوژی اضطراری
  • رادیولوژی دستگاه گوارش (معده ، روده و شکم)
  • رادیولوژی ادراری تناسلی (سیستم های تولید مثل و ادرار)
  • رادیولوژی سر و گردن
  • رادیولوژی اسکلتی عضلانی (عضلات و اسکلت)
  • نورورادیولوژی (مغز و سیستم عصبی ؛ سر ، گردن و ستون فقرات)
  • رادیولوژی کودکان (تصویربرداری از کودکان)

آیا رادیولوژی روشی درمانی به شمار می آید؟

رادیولوژِ در شیراز - درمانگاه سهامی
رادیولوژِ در شیراز – درمانگاه سهامی

همواره باید بدانید که رادیولوژی یکی از روش های جایگزین برای انواع جراحی هایی است که می توانند آسیب‌ های زیادی مانند جراحت را برای افراد به همراه داشته باشند. معمولا از رادیولوژی برای از بین بردن انسداد عروق خونی استفاده می‌ کنند.

همچنین لخته‌ های خونی که ممکن است در نواحی مختلف بدن قرار بگیرند با رادیولوژی قابل درمان بوده و به راحتی آنها را برطرف می‌ کنند. توجه داشته باشید که هرگونه ضعف در قسمت های مختلف رگ ها می تواند باعث پارگی و نهایتا خونریزی داخلی شود که با استفاده از فرآیند رادیولوژی می توان آسیب های پیش آمده را نیز ترمیم نمود.

متخصصان برای درمان کمر درد های مزمن، رادیولوژی را تجویز می کنند زیرا این عمل می‌ تواند تا حد بسیار زیادی کاهش دهنده التهابات باشد. از رادیولوژی برای عکسبرداری از نقاط حساس بدن استفاده می کنند تا بتوانند هر گونه بافت های سرطانی را با ابعاد و اندازه های مختلف شناسایی نمایند.

معایب رادیولوژی

رادیولوژی یکی از بهترین روش ها برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف خواهد بود. اما باید بدانید رادیولوژی می‌ تواند آسیب‌ هایی را برای شما به همراه داشته باشد.

به طور کلی افرادی که در مراکز رادیولوژی فعالیت می‌ کنند ممکن است در مواجهه طولانی مدت با اشعه ایکس آسیب‌ های مختلفی مانند انواع سرطان را بیش از دیگرافراد تجربه نمایند.

مطالعه بیشتر  تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟

البته متخصصان استفاده از روش رادیولوژی را برای کودکان و زنان باردار ممنوع اعلام کرده و تا حد زیادی سعی دارند این اقدامات را در چنین زمان های خاصی انجام ندهند.

کاربرد اصلی رادیولوژی

متخصصان می توانند با استفاده از فرآیند رادیولوژی آسیب های مختلف را به راحتی تشخیص دهند.

به عنوان مثال آسیب هایی که باعث بروز درد در ناحیه کمر میشوند و همچنین هرگونه آسیب و انحراف ستون فقرات با فرآیند رادیولوژی قابل مشاهده و تشخیص خواهد بود.

لغزش مهره های کمر، آرتروز و هرگونه انحراف ستون فقرات تنها با استفاده از فرآیند رادیولوژی قابل شناسایی می باشد. با استفاده از فرآیند رادیولوژی متخصصان می‌ توانند اقدامات لازم برای عکسبرداری مری، معده و کلیه را نیز انجام دهند. عکس های رنگی می‌ توانند هرگونه شکستگی را به طور واضح به متخصصان نشان دهند.

رادیولوژیست های مداخله ای

این رادیولوژیست ها پزشكانی هستند كه با استفاده از روشهای كم تهاجمی با هدایت تصویر مانند اشعه ایكس و ام آر آی بیماران را تشخیص و معالجه می كنند.

آنها با دقت ابزارها را از طریق برشهای کوچک در بدن هدایت می کنند ، به منبع یک مشکل پزشکی رسیده و درمان های هدفمندی را ارائه می دهند.

این روش های درمانی برای شرایطی مانند بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، سرطان و فیبروم رحم است که در مقایسه با جراحی سنتی ، خطر ، درد و زمان بهبودی کمتری را ارائه می دهد.

انکولوژیست های پرتوی

این رادیولوژیست های بسیار آموزش دیده پزشکانی هستند که برنامه درمانی هر بیمار سرطانی را تجویز و نظارت می کنند.

آنها از پرتودرمانی برای درمان سرطان استفاده می کنند و پیشرفت بیمار را کنترل می کنند و درمان را طوری تنظیم می کنند که از مراقبت های كیفیت مناسب بیماران اطمینان حاصل كنند.

انکولوژیست های پرتوی آموزش های گسترده ای در زمینه پزشکی سرطان ، استفاده ایمن از اشعه برای درمان بیماری و مدیریت هرگونه عوارض جانبی ناشی از پرتودرمانی می بینند.

رادیولوژی
رادیولوژی

کاربرد رادیولوژی

همانطور که می دانید فرایند رادیولوژی نوعی عکسبرداری از قسمت های مختلف بدن می باشد که با تشخیص و تجویز پزشکان فرد موظف است این عکسبرداری را انجام دهد، تا بتواند آسیب پیش آمده را هرچه سریع تر مطلع شود.

در برخی مواقع متخصصان نمی‌ تواند تشخیص دقیقی در مورد آسیب ها و درد های پیش آمده اعمال نمایند و به همین دلیل از فرد می‌ خواهند که طی یک روش کم عارضه و کم خطر مانند رادیولوژی، عکسبرداری از ناحیه مورد نظر را انجام دهند که البته بر تشخیص پزشک تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

اما نکته مهم آن است که فرآیند رادیولوژی معمولاً با استفاده از اشعه انجام میشود، اما این اشعه های کاملاً بی‌خطر هستند مگر آن که شخص در وضعیت خاصی قرار بگیرد.

به عنوان مثال بانوانی که در دوران بارداری هستند هرگز نباید از رادیولوژی استفاده کنند مگر در موارد حاد و با تشخیص پزشک فرد بتواند تحت شرایطی کامل ایمن عکسبرداری از طریق رادیولوژی را انجام دهد.

همچنین باید بدانید که برخی از آسیب های استخوانی و مفصلی با معاینه و چکاپ های جسمانی قابل درک نبود و ممکن است متخصص دقیقاً متوجه آسیب پیش آمده نشود، به همین دلیل فرد باید به مراکز رادیولوژی مراجعه کرده و با یک عکس برداری دقیق آسیب پیش آمده را نمایان کند.

هنگام انجام فرآیند رادیولوژی هرگز نباید اشیای فلزی با خود به همراه داشته باشید و هر گونه زیورآلات و حتی گلسر را باید از خود جدا کرده و با پوشش مخصوصی که مراکز رادیولوژی به شما ارائه می دهند برای عکسبرداری آماده شوید.

مطالعه بیشتر  خشکی چشم 

همواره باید بدانید که در مواجهه دائمی با این اشعه ها ممکن است در معرض آسیب ها و بیماری‌ های خطرناکی مانند سرطان قرار بگیرید، به همین دلیل است که کارکنانی که در این مراکز فعالیت دارند همواره از پوشش های مخصوص استفاده کرده تا بتوانند از سلامت خود محافظت نمایند.

نکته دیگری که در مورد رادیولوژی باید بدانید این است که این نوع عکسبرداری برای همه قسمت های بدن مورد استفاده قرار می‌ گیرد و هرگونه آسیب هایی که متوجه استخوان ها و اندام های اسکلتی میشود در این تصویر برداری کاملا مشخص و نمایان خواهد بود.

به عنوان مثال شما می توانید از بالاترین قسمت بدن یعنی جمجمه تا پایین‌ ترین قسمت یعنی انگشتان پا به واسطه عکسبرداری رادیولوژی هرگونه آسیب در اندام های اسکلتی و استخوان ها را مشاهده نمایید، به همین دلیل است که متخصصان برای بررسی آسیب های استخوانی و اسکلتی ابتدا به فرد توصیه می‌ کنند که حتماً تصاویری از وضعیت جسمانی خود از طریق رادیولوژی دریافت کرده و سپس برای تشخیص عارضه به پزشک مراجعه کنند.

تفاوت تصویر برداری رادیولوزی با تصویر برداری سونوگرافی:

استفاده از انواع روش های تصویر برداری به طور چشمگیری امروزه  در حال افزایش است.

پزشکان و متخصصان برای یافتن گزینه راه های درمان بهتر، وتشخیص به موقع و سریعتر بیماری ها و سایر مشکلات مربوط به سلامت، از انواع روش های تصویر برداری استفاده می کنند.

دو مورد از انواع روش های تصویر برداری که به طور متداول و زیاد  مورد استفاده  پزشکان قرار می گیرد، روش های تصویر برداری رادیولوژی و سونوگرافی میباشند.

به همین دلیل ممکن است که برای بیماران این سوال پیش بیاید که تفاوت بین تصویر برداری رادیولوژی با  تصویر برداری از طریق سونوگرافی در چیست؟  و یا اینکه دستگاه سونوگرافی برای تشخیص بیماری ها، گزینه بهتری و دقیق تری است یا  دستگاه رادیولوژی؟

روش های تصویر برداری رادیولوژی و سونوگرافی در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. یکی از اصلی ترین و شاخص ترین این تفاوت ها در این  دو روش تصویر برداری رادیولوژی و تصویر برداری سونوگرافی، استفاده از اشعه و امواج مختلفی که دو دستگاه با ان کار میکنند است.

در تصویر برداری با دستگاه  رادیولوژی برای تصویر گرفتن  از بدن بیمار، از اشعه ایکس (X-Ray) یا همان استفاده می شود. البته در  مواردی نیز برای انجام رادیولوژی و تصویر برداری بدن بیمار، از مواد رادیو اکتیو(  تشخیص پزشک، شرایط جسمانی بیمار، قسمتی از بدن او که قرار است تصویربرداری شود و بسیاری دیگری از دلایل،) نیز باید استفاده کرد.

اما به دلیل اینکه اکثر تصویربرداری های روش رادیولوژی بوسیله  اشعه ایکس انجام می شود، اغلب افراد شیوه  انجام رادیولوژی را تنها با استفاده از اشعه ایکس ممکن می دانند.

اما در روش تصویر برداری  بوسیله سونوگرافی، به جای استفاده  از امواج اشعه ایکس، از امواج صوتی استفاده می شود. امواجی که در این نوع از تصویربرداری سونوگرافی مورد استفاده قرار می گیرند، امواج اولتراسوند نیز نامیده میشوند. این امواج اولتراسوند توسط دستگاه سونوگرافی ایجاد میشوند و منجر به تشکیل تصویر از اندام مورد نظر بیمار می شود.

کلینیک رادیولوژی در شیراز

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

6 دیدگاه

  • رامین, 1399/07/20 @ 14:19 پاسخ

    برای تشخیص انحراف ستون فقرات آیا باید رادیولوژی انجام داد؟

  • منیژه, 1399/07/20 @ 14:30 پاسخ

    من تقریبا هر سال ماموگرافی را انجام میدهم و میخواستم بدانم تا چه سنی باید این کار را انجام دهم؟

  • حیدرزاده, 1399/09/24 @ 18:09 پاسخ

    بعد از انجام عکس برداری و رادیولوژی میتوان به کودک شیر داد؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/29 @ 09:29 پاسخ

      با سلام و وقت بخیر
      بله، بشتر موارد عکسبرداری برای مادران شیرده کاملاً بی‌خطر است و می توانند بعد از تصویربرداری به کودکان خود شیر بدهند.

  • فرهانی, 1399/09/24 @ 18:13 پاسخ

    در سه سونوگرافی که انجام داده ام تاریخ های زایمان تخمینی برایم متفاوت است . تاریخ دقیق زایمان را با چه ازمایشی میتوان فهمید؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/29 @ 09:29 پاسخ

      سلام روز شما بخیر
      اصولا سونوگرافی آخر می تواند تاریخ نسبتا دقیق زایمان را اطلاع دهد. در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button