اکو قلب در شیراز

اکو قلب
  • ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
اکو قلب
اکو قلب

اکو قلب چیست؟

امروزه بسیاری از متخصصان سعی دارند تا با استفاده از روش های کاربردی سلامت جسمانی افراد را بررسی کرده تا بتوانند هرگونه آسیب احتمالی را به طور کامل تشخیص دهند.

یکی از روش های بررسی قلب به صورت جزئی اکو است، که کاملاً کاربردی بوده و می تواند در تشخیص پزشکان نقش بسیار زیادی داشته باشد.

به طور کلی اکو برای ارزیابی عملکرد قلب استفاده میشود و در چنین شرایطی متخصصان پیش از تجویز هرگونه دارو و یا انجام عمل‌ های جراحی اکو قلب را انجام داده تا مطمئن شوند که آیا تشخیص احتمالی آنها درست است یا خیر.

باید بدانید که بیماری های مربوط به دریچه قلب به واسطه اکو مشخص میشود و این فرآیند نقش بسیار زیادی بر تشخیص آسیب‌ ها و مشکلات مربوط به قلب دارد. همچنین باید بدانید که اکو با استفاده از امواج صوتی انجام میشود و هیچ گونه خطری برای سلامت افراد ندارد.

به همین دلیل همه افراد در گروه‌ های سنی مختلف می توانند بدون محدودیت اکو با امواج صوتی را نیز انجام دهند.

توجه داشته باشید که در فرایند اکو قلب، اندازه، فرم قلب و حتی ضخامت دیواره ها دیده میشود و اگر توده های عفونی در نواحی مختلف قلب وجود داشته باشند به واسطه اکو قابل رویت خواهند بود.

قدرت پمپاژ قلب و حتی حرکت هایی که قلب در هر لحظه از خود ایجاد می‌ کند به واسطه اکو نمایان میشود و این امر برای پزشکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شما می‌ توانید به واسطه تست اکو قلب هرگونه مشکل در بخش های داخلی و خارجی قلب را مشاهده کنید.

حتی اگر لخته ای در حفره های قلب وجود داشته باشد با اکو نمایان میشود و حتی اگر سوراخ های غیر طبیعی نیز ایجاد شوند به واسطه اکو قابل رویت بوده و متخصصان می‌ توانند با تشخیصی درست فرآیند درمان افراد را آغاز کنند.

اکو قلب در شیراز

اکوکاردیوگرام آزمایشی است که با استفاده از سونوگرافی نحوه عملکرد عضلات قلب و دریچه های شما را نشان می دهد. امواج صوتی تصاویر متحرکی از قلب شما ایجاد می کنند تا پزشک بتواند اندازه و شکل آن را خوب ببیند. ممکن است بشنوید که آنها به اختصار آن را “اکو” صدا می کنند.  اکو قلب در شیراز

چرا به اکوکاردیوگرام نیاز دارم؟

پزشک شما ممکن است اکوکاردیوگرام را برای شما تجویز کند، زیرا:

  • بدنبال تشخیص بیماری قلبی باشد
  • بیماری دریچه قلب را به کنترل کند
  • ببینید که درمان های پزشکی یا جراحی چقدر کار می کنند

انواع اکوکاردیوگرام کدامند؟

انواع مختلفی از این تست ها وجود دارد. پزشک در مورد بهترین گزینه برای شما بیشتر به شما توصیه می کند.

اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک

  • این آزمون استاندارد است. مثل اشعه ایکس است اما تابش ندارد. متخصصان از همین فناوری برای بررسی سلامت کودک قبل از تولد استفاده می کنند.
  • یک تکنسین دستگاهی به نام مبدل را روی سینه شما قرار می دهد. این امواج صوتی با فرکانس بالا (سونوگرافی) صداهای ایجاد شده را می فرستد تا تصاویر مد نظر ایجاد شود.
  • روز آزمون مانند معمول غذا بخورید و بنوشید. تمام داروهای خود را در زمان های معین مصرف کنید. در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.
  • در طی این روش لباس های بالا تنه خود را در آورده و یک لباس بیمارستان می پوشید. سه الکترود را روی سینه شما می گذارد. الکترودها به یک نمایشگر الکتروکاردیوگرافی متصل می شوند که فعالیت الکتریکی قلب شما را ردیابی می کند.
  • در سمت چپ و روی میز امتحان دراز خواهید کشید. سونوگرافی گره ای را (در اصطلاح مبدل موج صدا) در چندین قسمت از قفسه سینه شما اجرا می کند. در انتها مقدار کمی ژل وجود دارد که به ایجاد تصاویر واضح تر کمک می کند و در قسمت هایی که پروپ سونوگرافی نیاز به حرکت دارند ریخته می شود.
  • تغییر در امواج صوتی، که سیگنال های داپلر نامیده می شوند، می توانند جهت و سرعت حرکت خون در قلب شما را نشان دهند. ممکن است صداها را در طول آزمون بشنوید.
  • ممکن است پزشک از شما بخواهند که گاهی نفس خود را حفظ کنید.
  • در طول آزمایش چیزی به جز خنک بودن ژل و فشار ناچیز از مبدل احساس نخواهید کرد.
  • این آزمایش حدود 40 دقیقه طول خواهد کشید. بعد از آن، می توانید لباس بپوشید و به کارهای عادی خود برگردید.
مطالعه بیشتر  اختلالات دوقطبی چیست
اکو قلب
اکو قلب

اکوکاردیوگرام از راه مری

  • برای این آزمایش، مبدل از راه گلو (لوله که دهان شما را به معده متصل می کند) پایین می رود. از آنجا که به قلب شما نزدیکتر است، می تواند تصویر واضح تری به دست آورد.
  • اگر مشکلی در مری مانند فتق هیاتال، مشکلات بلع یا سرطان دارید، پیش از این به پزشک خود بگویید.
  • 6 ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید و ننوشید. تمام داروهای خود را در زمان های معمول مصرف کنید، در صورت لزوم با یک جرعه کوچک آب. اگر از دارو یا انسولین برای دیابت استفاده می کنید، از پزشک یا مرکز آزمایش خود در این باره سوال کنید.
  • قبل از اکوکاردیوگرام از راه مری، یک پرستار یک خط وریدی را داخل ورید بازو یا دست شما قرار می دهد تا بتواند به شما دارو بدهد. یک تکنسین الکترود را روی سینه شما می چسباند. آنها همچنین یک گیره پالس اکسی متر را روی انگشت شما قرار می دهند تا علائم حیاتی شما را مشاهده کند.
  • یک آرامبخش ملایم برای کمک به آرامش خواهید داشت.
  • یکی از اعضای تیم پزشکی پروب سونوگرافی را به دهان، پایین گلو و مری شما منتقل می کند. بر تنفس شما تأثیری نخواهد داشت. آنها ممکن است از شما بخواهند قورت دهید تا به پروب کمک کنید. این چند ثانیه طول می کشد و ممکن است ناراحت کننده باشد. هنگامی که کاوشگر در محل قرار گرفت، از قلب شما عکس می گیرد. شما آن را احساس نخواهید کرد.
  • این تست حدود 10 تا 30 دقیقه طول می کشد. سپس، شخصی کاوشگر را بیرون می آورد. بعد از آن پرستاران 20 تا 30 دقیقه شما را تحت نظر می گیرند.
  • تا زمانی که آرامبخش از بین برود، یک ساعت طول می کشد. ممکن است بعد از این کار کمی اثر آرامبخش در شما وجود داشته باشد، بنابراین رانندگی به هیچ عنوان توضیه نمی شود. در صورت امکان یک همراه با خود بیاورید.

استرس اکوکاردیوگرافی

  • این تست را هنگام ورزش با تردمیل یا دوچرخه ثابت دارید. حرکت دیواره های قلب و عملکرد پمپاژ را هنگام سخت کار کردن نشان می دهد. همچنین می تواند کمبود جریان خون را نشان دهد که ممکن است در سایر آزمایشات قلب دیده نشود.
  • 4 ساعت قبل از آزمایش چیزی جز آب نخورید و ننوشید. به مدت 24 ساعت قبل هر چیزی که دارای کافئین است میل (مانند کولا، شکلات، قهوه، چای یا دارو) میل نکنید. روز آزمون را سیگار نکشید. کافئین و نیکوتین ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهد.
  • پزشک شما ممکن است به شما بگوید که برخی از داروهای قلبی را در روز آزمایش خود متوقف کنید. حتما در زمنیه داروهای مصرفی با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای انجام این کار الکترودهای را به سینه شما می چسبانند. آنها فعالیت قلب شما را ترسیم می کنند و نبض و فشار خون شما را می گیرند.
  • متخصص سونوگرافی ابتدا یک اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک را انجام می دهد.
  • سپس ، روی تردمیل یا دوچرخه ثابت سوار می شوید و شروع به ورزش می کنید. تیم پزشکی به آرامی شدت را افزایش می دهد. در این بین، آنها برای مشاهده تغییرات مانیتور را مشاهده می کنند و در مورد علائم سوال می کنند.
  • شما ورزش خواهید کرد تا زمانی که دیگر قادر به انجام آن نیستید. متخصص سونوگرافی به سرعت اکوکاردیوگرام دیگری انجام می دهد.
  • بعد از آزمایش ها، به آرامی ورزش می کنید تا خنک شوید. این تیم تا زمانی که علائم حیاتی شما به حالت طبیعی برگردد، کنترل خواهد کرد.
  • قرار ملاقات حدوداً یک ساعت طول می کشد.
مطالعه بیشتر  رژِیم غذایی

اکوکاردیوگرام استرس دوبوتامین

این شکل دیگری از اکوکاردیوگرام استرس است. اما به جای ورزش ، دارویی به نام دوبوتامین دریافت می کنید که احساس می کند قلب شما سخت کار می کند.

این تست هنگامی که نمی توانید روی تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش کنید ، قلب و دریچه های شما را بررسی می کند. این می تواند به پزشک شما بگوید که قلب شما چقدر فعالیت را کنترل می کند. همچنین به آنها کمک می کند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (عروق مسدود شده) و میزان کارایی هرگونه درمان قلبی را تشخیص دهند.

یک تکنسین الکترودهای را به سینه شما متصل می کند. یک پرستار برای تزریق دوبوتامین به شما یک داخل وریدی را در بازوی شما قرار می دهد.

این تیم یک اکوکاردیوگرام ترانسوراسیک انجام می دهد ، ضربان قلب در حال استراحت را اندازه گیری می کند و فشار خون شما را می گیرد. سپس دوبوتامین دریافت خواهید کرد که باعث می شود قلب شما واکنشی نشان دهد مانند اینکه در حال تمرین هستید. قلب شما با سرعت و قدرت بیشتری شروع به تپش می کند. ممکن است احساس گرما ، برافروختگی و سردرد خفیفی داشته باشید.

قرار ملاقات حدوداً یک ساعت طول می کشد .

نتایج اکوکاردیوگرام چه چیزی را نشان می دهد؟

اکوکاردیوگرام می تواند به پزشک کمک کند تا انواع مختلفی از مشکلات قلبی را تشخیص دهد ، از جمله:

  • بزرگ شدن قلب یا بطن های ضخیم (اتاق های پایین)
  • عضلات قلب ضعیف شده است
  • مشکلات دریچه های قلب شما
  • نقص قلبی که از بدو تولد داشته اید
  • لخته خون یا تومور

کاربردهای اصلی اکو قلب

کلینیک قلب در شیراز
کلینیک قلب در شیراز

گاها ممکن است افراد در سنین مختلف درد ها و آسیب‌های مختلف را در قفسه سینه خود تجربه کنند که معمولاً متخصصان در چنین وضعیتی به افراد توصیه می‌ کنند که نوار قلب، انواع عکسبرداری ها و سونوگرافی ها را نیز انجام دهند تا بتوانند عارضه پیش آمده را هرچه سریعتر تشخیص داده و بهترین درمان را در پیش بگیرند.

مطالعه بیشتر  سفید کردن یا بلیچینگ دندان در کودکان  

یکی از روش های مناسب برای بررسی قلب، دریافت اکو قلب می باشد. اکو قلب به پزشکان کمک می‌ کند تا بتوانند بیماری‌ های قلبی را به راحتی شناسایی کرده و هر چه سریعتر روش های درمانی را در پیش بگیرند.

متخصصان برای کنترل بیماری و اسیب دریچه قلب از اکوی قلب استفاده می کنند زیرا اکو می تواند میزان آسیب ها را مشخص کرده و به متخصصان اعلام می‌ کند که فرد نیاز به جراحی و یا دارو درمان خواهد داشت.

کدام آسیب ها با اکوی قلب نمایان میشوند؟

امروزه بسیاری از متخصصانی که در زمینه قلب فعالیت می کنند، سعی دارند برای تشخیص درست و به موقع، افراد را برای دریافت اکو به مراکز معتبر ارجاع دهند. مراکز و کلینیک هایی که اکوی قلب را در شیراز انجام می دهند به دلیل کیفیت بالا و دقت بسیار زیادی که دستگاه‌ها دارند مورد توجه پزشکان قرار گرفته و می توانند بیماران را به سمت درمانی مناسب تر یاری دهند.

معمولا در فرایند اکوی قلب، بزرگ شدن قلب به صورت کامل مشخص خواهد شد.

اگر فردی دچار ضخیم شدن دیواره های بطن شود با دریافت اکو قلب به راحتی عارضه پیش آمده مشخص خواهد شد.

البته هر گونه ضعف و نقص در عضلات قلبی به واسطه اکو مشخص میشود.

مشکلات مربوط به دریچه قلب و هرگونه نقص و آسیب های مادرزادی به واسطه اکوی قلب نمایان شده و متخصصان می توانند با دقت و اطمینان بیشتری اسیب ها را تشخیص داده و نتیجه را به فرد اعلام نمایند. البته هر گونه لخته خون یا تومور در ناحیه قلب به واسطه  اکو نمایان میشود و این امر به متخصصان کمک می کند تا بتوانند ضمن تشخیص درست، بهترین روش درمانی را برای افراد آغاز نمایند.

عوارض احتمالی اکوی قلب

اکوی قلب هیچگونه خطر و آسیبی برای افراد به همراه نخواهد داشت. ضمن انجام اکو قلب از اشعه ایکس استفاده نمیشود و خطرات و عوارض جانبی را برای فرد به همراه نخواهد داشت.

تنها عارضه ای که ممکن است شما هنگام انجام اکویپ قلب متحمل شوید این است که هنگام برداشت الکترودها به دلیل چسب بسیار قوی که دارند ممکن است کمی احساس ناراحتی جزئی برای شما به وجود آید.

توجه داشته باشید که اکو در موارد بسیار محدود می تواند باعث ایجاد خراش و تحریک مری شما شود که البته پس از انجام اکو، گلو درد و خراش ها طی مدت زمان کوتاه بهبود پیدا می‌ کنند.

با توجه به استرسی که ممکن هنگام انجام اکوی قلب برای افراد به وجود آید، متخصصان از داروهای آرامبخش برای افراد استفاده می کنند، در چنین شرایطی می‌ توانند ضربان قلب را کنترل کنند.

انجام اکو قلب در شیراز باعث میشود تا شما بتوانید در مراکزی که کاملاً تبحر و تخصص داشته این فرآیند را انجام داده و ضمن دریافت نتیجه مطلوب، عوارض جانبی را متحمل نخواهید شد.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

4 دیدگاه

  • احمدرضا, 1399/09/16 @ 09:48 پاسخ

    بخاطر مشکلاتی که این اواخر داشتم چند روزی است که قسمت پشت قفسه سینه ام و دست چپم درد میکنه آیا نیازی هست به دکتر برم و اکو انجام بدم؟؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/18 @ 14:51 پاسخ

      سلام روز شما بخیر
      بهتره به یک پزشک مراجعه کنید در صورت نیاز برای تشخیص شما به مرکز تصویر برداری ارجاع دهند.

  • زهرا محمدی, 1399/09/16 @ 09:56 پاسخ

    آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی چه تفاوت هایی باهم دارن؟ آیا برای انجامشون بیهوشی نیازه؟

    • پشتیبان سایت, 1399/09/18 @ 14:48 پاسخ

      سی تی آنژیوگرافی روش جایگزینی است که در چند سال گذشته به یکی از اولی ترین روش های برخی پزشکان بدل شده است. در سی تی آنژیو با استفاده از اشعه X ، جریان خون در عروق مشاهده می‌شود. به این صورت که با استفاده از اشعه X و تحلیل کامپیوتری دستگاه CT ، تصاویری را تولید می‌کند که امواج اشعه X از وسیله‌ای چرخشی از میان ناحیه مورد نظر بدن بیمار با زوایای گوناگون برای ساختن تصاویر Cross-Sectional عبور می‌کند ، سپس به صورت تصاویر سه بعدی بازسازی می‌شوند. در مقایسه با کاتتر آنژیوگرافی که باید کاتتر درون رگ قرار بگیرد و ماده حاجب تزریق شود ، سی تی آنژیوگرافی کمتر تهاجمی است و بیمار احساس امنیت بیشتری دارد. برای انجام آنژیوگرافی در محل کشاله ران یک سوراخ کوچک ایجاد می ‌شود ، سپس کاتتر که لوله‌ ای بلند ، باریک و توخالی است را به داخل رگ رانده و از آن جا به داخل قلب و رگ‌ های کرونر می فرستند. پس از این ‌که نوک کاتتر به داخل رگ کرونری فرستاده شد ، ماده ‌ای حاوی یُد که ماده حاجب نامیده می ‌شود ، تزریق می ‌شود و تصویر رگ‌ ها نمایان می ‌شود. نکته قابل توجه در تفاوت های آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی ، در قیمت و صرف زمان برای بیمار است. در آنژیوگرافی بیمار ساعت ها بستری می شود اما سی تی آنژیو حداکثر یک ساعت وقت بیمار را می گیرد. نکته دیگری که نباید از آن به سادگی گذشت ، تعیین سن و وضعیت ظاهری بیمار برای تجویز آنژیوگرافی یا سی تی آنژیو است. در بررسی های به عمل آمده مشخص شده که اصولا سی تی آنژیو برای بیماران کم سن که مشکوک به داشتن بیماری قلبی هستند و یا جهت اطلاع از وضع بیمار در نظر گرفته می شود اما مشاهدات عینی خبر از توصیه پزشکان به این بیماران برای آنژیوگرافی در وهله نخست دارد. آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی هر دو روش‌هایی دقیق برای بررسی رگ‌‌های اصلی خون رسان (کرونر) قلب هستند اما هزینه‌ آنژیوگرافی که با عبور یک لوله باریک از رگ پا به قلب انجام می‌شود ، تقریباً سه برابر هزینه‌ سی تی ‌آنژیوگرافی است که فقط با یک تزریق وریدی در دست انجام می‌شود. زمانی که صرف آنژیوگرافی می‌شود نیز چندین ساعت بیشتر از سی تی ‌آنژیوگرافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button