گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟

گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟
  • ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟
گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟

گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟

گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟ گفتار درمانی چیست؟ گفتار درمانی برای چه افرادی مناسب است؟ گفتار درمانی در کودکان  چیست؟ گفتار درمانی در کودکان دوساله به چه شکل است؟ گفتاردرمانی در کودکان چهارساله چگونه است؟

گفتار درمانی کودکان

به طور معمول بسیاری از کودکان با پایان یک سالگی چندین کلمه کوتاه را بیان کرده و به مرور زمان می‌ توانند تکلم را به طور کامل انجام دهند.

اما گاها با کودکانی مواجه میشوید که ممکن است حتی با عبور از سنین ۳ تا ۴ سالگی نمی توانند به درستی کلمات را بیان کرده و در برقراری ارتباط با دیگر کودکان و حتی والدین خود با مشکلاتی مواجه میشوند.

بسیاری از متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند چکاپ های مختلف را انجام داده تا بتوانند سلامت جسمانی کودک را بررسی کنند، اگر سلامت کودک قطعی باشد متخصصان فرایند گفتار درمانی را برای این کودکان تجویز می‌‌ کنند.

گفتار درمانی روشی ساده است که به کودکان درست صحبت کردن آموزش داده میشود، تا بتوانند سریعتر و به درستی کلمات را ادا کرده و منظور خود را به شخص مقابل بفهمانند.

توجه داشته باشید که گفتار درمانی با یک یا دو جلسه نتیجه مطلوب را نخواهد داشت و این فرآیند باید به صورت مداوم و پیوسته انجام شود تا نتیجه مطلوب برای کودکان حاصل شود. گفتار درمانی روشی ساده اما کاربردی برای کودکانی است که به اصطلاح دیر زبان باز کرده و ممکن است برای والدین کمی ناراحت کننده و نگران کننده باشد.

اگر کودک شما با چنین مشکلی مواجه است جای نگرانی نداشته و می‌ توانید به مراکز معتبر و پزشکانی که در این زمینه تخصص کافی را دارا هستند مراجعه کنید، تا بهترین روش گفتار درمانی کودکان را آغاز کرده و می‌ توانند به صحبت کردن کودکان کمک شایانی کنند.

گاها این اتفاق ممکن است در کودکان جنبه ارثی داشته و از نسل قبلی به این کودکان انتقال پیدا کند، اما در هر صورت گفتار درمانی روشی مطمئن و کاربردی به شمار می آید که قطعاً اگر دوره ها را به صورت پیوسته و مداوم طی کنید طی مدت زمان مشخص شده توسط پزشک نتیجه مطلوب برای کودکان حاصل می گردد.

گفتار درمانی چیست؟

افرادی که دچار مشکلاتی نظیر لکنت زبان،  سکته های مغزی ، اختلالات در دو نیم کره مغز و همچنین گرفتگی صدا که گاه ممکن است، در اثر بروز بیماری ها و یا به صورت ارثی در فرد پدید آید شوند. که  برای درمان این بیماری ها حتما باید به پزشک متخصص جهت گفتار درمانی مراجعه کنند. گفتار درمانی از رشته های علوم تجربی به حساب می آید که در علم پزشکی آن را پاتولوژی گفتار و زبان می شناسند.

مطالعه بیشتر  کلینیک روانشناسی در شیراز

و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند را گفتار درمان گر یا پاتولوژیست می گویند.

هدف گفتار درمان گر، تشخیص و درمان اختلالات زبان است. که با صحبت کردن با بیمار، می توانند بیماری که دچار لکنت زبان شده است یا اصلا حرف نمی زند را درمان کنند.

گفتار درمانی برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که در تلفظ و اصطلاحات مشکل دارند. در اصطلاع لکنت زبان دارند.
  • افرادی که دارای بیماری اوتیسم و ام اس هستند.
  • افرادی که مشکلات شنوایی و اختلالات صوتی هستند.
  • افراد لب شکری.
  • افرادی که مبتلا به سرطان در ناحیه گردن و سر شده اند.
  • افرادی که بر اثر سکته مغزی توانایی صحبت کردن ندارند.
  • افرادی که دچار کم توانی ذهنی یا به اصطلاع عقب مانده هستند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون و سندروم ویلیامز ، سندروم داون ، دیز آرتریک و آپراکسیک می باشند.

گفتار درمانی در کودکان به چه صورت است؟

گفتار درمانی در کودکان

یکی از رایج ترین موارد مراجعه به مرکز پاتولوژی، گفتار درمانی کودکان می باشد. زیرا در بسیاری از کودکان، امکان دارد که در دوران نوزادی، دچار نارسایی هایی نظیر لکنت زبان شوند، یا برای مدت طولانی توانایی صحبت نداشته باشند. در این وضعیت بهتر است که این مشکلات در همان دوران کودکی درمان و از بین رود. زیرا با افزایش سن و گذر زمان بهبودی بسیار سخت تر خواهد بود.

کودکانی که به اختلالات ژنتیکی مانند مشکلات متابولیک، انواع سندروم ها، و حتی والدینی که در برقراری با کودکان کم کاری می کنند و یا تنبیه هایی که باعث ایجاد ترس در کودکان و استرس می شوند،  مبتلا به این بیماری می گردنند. که علت اصلی تمامی این مشکلات و اختلالات در مغز می باشد.

هر چه این اختلالات و مشکلات زودتر درمان شود، کودک سریع تر بهبود می یابد. اما اگر گفتار درمانی در دوران کودکی فرد انجام نشود و به بزرگسالی ختم گردد، ممکن است فرد دچار مشکلاتی نظیر، افسردگی، گوشه نشینی و استرس شود.

هنگامی که کودک دلبندتان را برای درمان این اختلالات نزد گفتار درمان جهت معالجه می برید، باید حتما شرح کاملی از تمام آن چه که سبب اختلال در کودک می شود، نظیر وراثت و سوابق خانوادگی و بیماری ها و .. را بیان کنید.

همچنین اگر سریع تر این اختلالات زبانی کودک درمان شود، اعتماد به نفس کودک برای برقراری ارتباط با دیگران و ورود به اجتماع افزایش می باید. به علاوه موجب می شود که خواندن و نوشتن در کودکان به راحتی انجام شود.

مطالعه بیشتر  ارتودنسی دندان در بزرگسالان چیست؟

گفتار درمانی تنها مختص به کودکان نمی باشد و برای بزرگسالان مبتلا به اختلال گفتاری نیز استفاده می شود.

 گفتار درمانی در کودکان دوساله:

روش ها و درمان های مختلفی برای درمان کودکانی که دو سال دارند وجود دارد.

زمانی گفتار درمانی کودکان انجام می شود که کودک هم به صورت ارثی و هم به صورت ژنتیکی دچار مشکلاتی نظیر نارسایی در دوران نوزادی و سندرم های مختلف یا به دلیل  ضربات روحی و احساسی شده باشند.  بنابراین برای درمان و انجام گفتار درمانی کودکان به ویژه گفتار درمانی کودک دوساله می توان از روش های زیر استفاده نمود :

  1. ابتدا از خود شروع کنید:

مادران و پدران ابتدا باید در مراحل گفتار درمانی، الگوهای گفتاری را با استفاده از لغات و الفاظ ساده به کودک دو ساله خود یاد دهند. تا جریان یادگیری در آن ها طی مراحل گفتار درمانی، راحت تر انجام شود. زیرا ذهن کودکان نمی تواند کلمات پیچیده و سخت را به راحتی درک کند.

  1. با کودک دلبند خود تمرین کنید تا جملات ناقصی که بیان می کند هر چه سریع تر فراموش شود:

والدین باید در مراحل گفتار درمانی علاوه بر یاد دادن الفاظ ساده و راحت به کودک خود، سعی کند که کودک را به گفتن جملات طولانی تر وادار کنند و همچنین جملات بیان شده را با حوصله و دقت کافی اصلاح کنند.

  1. برای درمان کودک دوساله خود در مراحل گفتار درمانی به شیوع خودشان صحبت کنید:

درمانگر و والدین باید برای درمان کودک دو ساله خود که دچار لکنت زبان شده اند، تا حد امکان به زبان کودکانه صحبت کنند، تا کودک

هم اعتماد به نفسش برای برقراری ارتباط با درمانگر و والدین بیشتر شود و هم احساس صمیمیت و راحتی را با آن ها داشته باشد. که این امر برای گفتار درمانی کودکان بسیار مفید می باشد.

  1. لغات و الفاظی که می خواهید به کودک خود آموزش دهید را به شکل پازل درآورید:

تمامی الفاظ و لغاتی که در طول مراحل درمان به کودک خود آموزش می دهید را به صورت پازل تصویری در آورید. و کودکانتان را وادار کنید که تصویر لغت مورد نظر را پیدا کند و سر جایش بگذارد. همچنین تکرار کردن این کلمات سبب یادگیری بهتر در این دوران می شود.

  1. در مراحل گفتار درمانی از شعر برای کودکانتان استفاده کنید:

والدین می توانند برای بهتر شدن لکنت و بیان کودک خود از شعر های ساده و روان استفاده کنند. همچنین تکرار این ابیات به کودکان کمک شایانی جهت بهبود آن ها می نمایند.

مطالعه بیشتر  مشاوره کودک

گفتاردرمانی در کودکان چهارساله:

گفتار درمانی در کودکان چهار سال، بسیار راحت تر از کودکان دوسال می باشند. زیرا این کودکان از درک و فهم بالاتری برخوردارند و همچنین نسبت به کودکان دوسال، توانایی یادگیری لغات و الفاظ بیشتر و سخت تر هم دارند.

برای انجام گفتار درمانی کودک چهارساله می توان از روش ها و شیوه های زیر استفاده کرد :

  1. حتما از زبان فارسی برای گفتار درمانی کودک چهر ساله استفاده کنید:

ادای لغاتی نظیر ترکی، عربی ، کردی و .. بسیار سخت تر از زبان فارسی برای کودکانی که دچار لکنت و اختلالات زبانی می باشند است. به همین منظور هم درمانگر و هم والدین، برای اینکه بتوانند پیشرفتی در درمان این بیماری داشته باشند باید به زبان فارسی لغات و اصطلاحات را به کودکان بیاموزند.

  1. باید حتما با کودک خود به زبان ساده صحبت کنید:

تلاش کنید تا با کودک خود به زبان سلیس و ساده صحبت و ارتباط برقرار کنید. زیرا این امر سبب می شود تا کودک، در برابر برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس و صمیمیت بالاتری را با دیگران پیدا کند.

  1. از تنبیه و سخت گیری کودکان در مراحل گفتار درمانی به شدت بپرهیزید:

سخت گیری و یا تنبیه کودکان جهت یادگیری، نه تنها موجب یادگیری بیشتر کودک نمی شود، بلکه سبب ترس و استرس و گاه موجب افسردگی هم می شود. همچنین لغات و الفاظ را با اخم و بی حوصلگی به کودکان خود یاد ندهید یا تهدید نکنید که اگر کودکانتان لغات را یاد نگرفته اند، با آن ها حرف نمی زنید. زیرا این کار موجب دور شدن کودک دلبندتان از خودتان می شود.

  1. برای گفتار درمانی کودک چهارساله از روش های تشویقی استفاده کنید:

از کودک خود بخواهید که اگر تعدادی از لغاتی که به او یاد داده اید را برای شما درست ادا کند ، برای او اسباب بازی را دوست دارد ، می خرید . این روش در مراحل گفتاردرمانی کودکان بسیار موثر می باشد .

اطلاعات بیشتر در رابطه با درمانگاه سهامی

درمانگاه سهامی یک مرکز درمانی خصوصی می باشد. ولی میزان هزینه هایی که از مرکز درمان دریافت می‌شود، بسیار کمتر از سایر درمانگاه ها هست.

لازم به ذکر است که یکی از مهمترین ویژگی‌های این درمانگاه داشتن مجهز ترین و پیشرفته ترین دستگاه ها می باشد. و تمامی کودکانی که در رده‌های سنی مختلفی نیاز به مراقبت دارند به راحتی می‌توانند برای معاینه و درمان به این درمانگاه که دارای تیم حرفه ای است بستری شوند.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

4 دیدگاه

  • بهنام, 1400/03/26 @ 17:23 پاسخ

    سلام و روز بخیر

    بهترین سن برای درمان گفتار برای کودک درمانی چه سنی است ؟

    • Alikhani, 1400/04/22 @ 17:15 پاسخ

      سلام خدمت شما
      در یک سالگی کودک دلبندتان یه صورت تک کلمه ای صحبت می کنند در 18 ماهگی کلمات بیشتری را می‌تواند ادا کنند، کودکان دو ساله قادرند جمله های دو کلمه ای بسازند
      و… پس همین طور که در بالا اشاره شد کودک از یک سالگی شروع می کند به ادا کردن لغات و کلمه .اگر کودکتان نتوانست در این مقطه زمانی یک کلمه حرف بزند باید سریعا
      به متخصص گفتار درمانی جهت درمان مراجعه کنید.

  • کامبیز, 1400/03/26 @ 17:30 پاسخ

    سلام و عصر بخیر

    مدت زمان درمان گفتار درمانی چه قدر هستش ؟ و هزینه هر جلسه چه قدر است ؟

    • Alikhani, 1400/04/22 @ 17:10 پاسخ

      سلام خدمت شما
      برخی از درمان ها کوتاه برخی طولانی هستند. که به مشکل کودکی که روی آن کار می شود وابسته است. یک کودکی ده دچار لکنت زبان است شاید هفته ای یک بار متخصص را ببیند
      یا شاید در هفته 2 الی 3 بار ببیند درمان ممکن است یک ماه یا چند ماه ، یا چند سال طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button