آفتاب‌ سوختگی در کودکان

آفتاب‌ سوختگی در کودکان
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
آفتاب‌ سوختگی در کودکان
آفتاب‌ سوختگی در کودکان

آفتاب‌ سوختگی در کودکان

آفتاب‌ سوختگی در کودکان چیست؟ برای درمان و تسکین آفتاب سوختگی باید چه اقداماتی را انجام دارد؟ عواملی که نباید در طول درمان و تسکین آفتاب سوختگی انجام داد چیست؟چه زمانی باید برای آفتاب سوختگی کودک به پزشک مراجعه نمایید؟پیشگیری از آفتاب‌سوختگی کودکان چگونه است؟

کودکانی که در معرض مستقیم نور خورشید قرار می گیرند،  به دلیل پوست نازک و بسیار حساسشان، به سرعت دچار سوختگی می شوند.

آفتاب سوختگی به دو درجه تقسیم می شود:

  1. درجه یک: در درجه یک آفتاب سوختگی ممکن است با علائمی نظیر: قرمزی، ورم خفیف و درد برای کودکان باشد. بر همین اساس، سوختگی درجه یک، طی دو الی پنج روز بهبود می یابد.
  2. درجه دو: این درجه نسبت به درجه یک بسیار جدی تر است. همچنین از علائمی نظیر: قرمزی و تاول، ورم و سوختگی بسیار دردناک، برای کودکان به همراه دارد. و بهبود این سوختگی تا چند هفته باقی می ماند.

کودکان اگر برای مدت زیادی زیر آفتاب قرار گیرند علاوه بر سوختگی ممکن است در معرض خطر گرمازدگی نیز قرار گیرند.

اما سوالی که مادران را نگران می کند این است اگر پوست کودکشان شروع به پوسته پوسته دادن کرد چه کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید دانست که پوسته پوسته شدن بخش طبیعی از فرایند بهبود است که چند روز پس از وقوع و پیمایش آفتاب سوختگی شروع می شود.

آفتاب سوختگی چیست؟

پوستی که در اثر اشعه‌ٔ فرابنفش (UV) آسیب دیده باشد را آفتاب سوختگی می گویند. طی تحقیقات انجام شده، آمار ها نشان می دهد، بیشتر افرادی که در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار گرفته اند، دچار انواع سرطان های پوستی می گردنند.

آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی، باعث بیماری ملانوما در بزرگسالی می شود. این بیماری کشنده ترین شکل سرطان پوستی نیز محسوب می شود.

کودکان نسبت به بزرگسالان به دلیل پوست نازک و حساسشان بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرند. با این حال اشعه فرابنفش هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان خطرناک است.

مطالعه بیشتر  خشکی چشم 

کودکانی که رنگ چشمانشان آبی یا سبز است و یا موی بور، با پوست کم رنگ و کک و مک دار دارند، بیشتر در معرض آسیب های پوستی و سرطان قرار می گیرند.

آفتاب سوختگی در کودکان زیر یک سال، حتی اگر آفتاب سوختگی خفیف به نظر برسد، بسیار جدی و خطرناک تر از کودکان دیگر است. و والدین باید هرچه سریع تر برای درمان این آفتاب سوختگی، به پزشک و متخصص پوست مراجعه نمایند.

اما اگر کودکتان از یک سال بزرگ تر است و دچار آفتاب سوختگی درجه یک شده است، دیگر نیازی به مراجعه پزشک ندارید. فقط برای بهبود و درمان این آفتاب سوختگی باید تا حد امکان کودک را راحت بگذارید.

برای درمان و تسکین آفتاب سوختگی در کودکان باید چه اقداماتی را انجام دارد؟

تمامی عواملی که باید برای درمان و تسکین آفتاب سوختگی رعایت کرد عبارتند از:

مصرف مایعات فراوان:

والدین باید به کودکان خود مایعات زیادی را بدهند. چه کودکان زیر یک سال که باید به صورت دائم از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کنند، چه کودکان بالای یک سال که باید روزی 8 لیوان آب و یا مایعات دیگر را جهت درمان و التهاب پوست مصرف نمایند. آب فراوان در طول درمان آفتاب سوختگی بسیار مهم و ضروری است. زیرا با مصرف آن می توان تمامی مایعات از دست رفته در اثر اشعه نور خورشید را جبران کرد.

استفاده از دستمال نم دار:

علاوه بر مصرف مایعات، والدین باید چند بار در طول روز یک دستمال نرم و تمیز را در آب سرد خیس کنند و آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی محل آفتاب سوختگی قرار دهند. البته سردی دستمال نباید طوری باشد که کودک احساس سردی کند.

استفاده از حمام:

برای بهبود آفتاب سوختگی، حمام با آب ولرم می تواند موثر باشد. برای تسکین و بهبود بیشتر می توانید، کودک را درون وان بخوابانید و درون آب، مقداری جوش شیرین بریزید. توجه داشته باشید که، بعد از حمام پوست کودک خود را به صورت ضربه‌ای خشک کنید و حوله را روی پوست کودک نکشید.

استفاده از لوسیون مناسب:

ممکن است کودک بعد از آفتاب سوختگی دچار خارش شدید گردد. در این مواقع بهتر است از یک لوسیون مرطوب کننده بر پایه آب و فاقد الکل استفاده نمایید. همچنین می توانید از ژل آلوئه ‌ورا هم برای بهبود استفاده نمایید.

مطالعه بیشتر  ختنه چه زمانی باید انجام شود

استفاده از مسکن ها:

کودکان ممکن است بعد از آفتاب سوختگی دچار درد شوند. که برای کاهش درد می توانید از مسکن هایی نظیر: استامینوفن یا ایبوپروفن برای بهبود استفاده نمایید. اما مصرف این دارو ها باید حتما زیر نظر پزشک و متخصص پوست باشد. همچنین برای بهبود درد ، هرگز به کودک خود آسپیرین ندهید. زیرا این دارو می تواند عوارض جبران ناپذیر و کشنده ای نظیر سندرم ری را برای کودکتان به وجود آورد.

استفاده از لباس های نخی و گشاد:

والدین باید از لباس های گشاد و نخی، که باعث تحریک پوست سوخته کودک خود نمی شوند، استفاده نمایند.

دور کردن کودک خود از آفتاب:

به هیچ عنوان کودکی که دچار سوختگی شده است را در معرض نور خورشید قرار ندهید. زیرا به راحتی می تواند دچار آفتاب سوختگی بدتری شود

آفتاب‌ سوختگی در کودکان
آفتاب‌ سوختگی در کودکان

عواملی که نباید در طول درمان و تسکین آفتاب سوختگی انجام داد چیست؟

عواملی که در طول سوختگی نباید انجام داد عبارتند از:

عدم استفاده از محصولات مبتنی بر نفت مانند وازلین:

مصرف این محصولات می تواند سوختگی را دو برابر کند. زیرا این محصول، از خارج شدن گرما و عروق جلوگیری می کند. علاوه بر وازلین استفاده از کره و روغن های گیاهی هم نباید برای بهبود سوختگی مصرف شود.

عدم استفاده از پماد ها و اسپری های حاوی بنزوکائین:

یکی از عواملی که نباید در هنگام درمان آفتاب سوختگی استفاده کرد، پماد ها و اسپری های حاوی بنزوکائین است. زیرا بنزوکائین، باعث ایجاد واکنش آلرژیک برای کودکان می شود.

نترکاندن تاول:

نباید هیچ تاولی را بترکانید. زیرا تاول ها برای محافظت از پوست زیرین فرزند شما به وجود می آیند. و با ترکاندن و باز کردن آن ها سبب عفونت در پوست کودک دلبند شما می شود. در مواقعی که تاول باز شود و بترک باید از پانسمان زخم غیر چسبنده و یک پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. و به هیچ عنوان پوست مرده را هم در هنگام پانسمان جدا نکنید.

چه زمانی باید برای آفتاب سوختگی کودک به پزشک مراجعه نمایید؟

در زمان به وجود آمدن آفتاب سوختگی باید هر چه سریع تر با پزشک و متخصص پوست تماس حاصل فرمایید.

مطالعه بیشتر  شکست عشقی و راه های درمان آن

اگر سوختگی به صورت خفیف باشد نیازی به تماس با پزشک نیست. گاها امکان داد که چند ساعت بعد، این سوختگی خفیف بر روی کودکان ایجاد شود که با درمان هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، می توان جهت بهبود اقدام کرد.

در مواقعی باید با پزشک تماس حاصل فرمایید که کودکان دچار سوختگی جدی تر و با درد شدید تری همراه باشد و علائمی نظیر :

  • شروع تاول در 24 ساعت اول.
  • ورم روی دست و یا صورت.
  • علائم عفونت مثل چرک یا رگه‌ های قرمز روی پوست.
  • تب و لرز و درد شدید در ناحیه سوختگی.
  • استفراغ و احساس سبکی در سر.
  • غش.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی کودکان

کودکان بعد از تنها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، حتی در یک روز خنک و ابری، می توانند دچار آفتاب سوختگی شوند.

برای جلوگیری از سوختگی کودکان می توانید از لباس های آستین بلند و شلوار و همچنین کلاه و علاوه بر آن ها از کرم های ضدآفتاب نیز استفاده نماید.

کرم ضدآفتابی خوب است که SPF حداقل ۱۵ را داشته باشد. و برای مصرف این کرم باید حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن به پوست کودک خود بزنید و هر دوساعت یک بار آن را تمدید نمایید.

پوست در تمامی ساعات و در تمامی شرایط نظیر ابری و خنک بودن در طول روز، در معرض اشعه UV قرار گرفته است. ولی شدت و خطر این اشعه در ساعاتی بین ۱۰ صبح تا چهار بعداز ظهر نسبت به زمان های دیگر بیشتر است.

بهترین درمانگاه برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان و بزرگسالان در شیراز

درمانگاه سهامی یکی از تخصصی ترین درمانگاه در شیراز می باشد. که با ارائه خدمات متنوع در زمینه پوست و زیبایی می تواند هر گونه عارضه و التهاباتی که در پوست رخ می دهد را ازبین ببرد. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین ویژگی‌های این درمانگاه داشتن مجهز ترین و پیشرفته ترین دستگاه ها می باشد. که به صورت 24 ساعته، خدمات ارزنده ای را به بیماران خود عرضه می کنند.

شما از طریق وبسایت درمانگاه تخصصی سهامی، می توانید اقدام به دریافت نوبت به صورت آنلاین انجام دهید.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button