علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال

علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال
علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال

علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال

علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال . برای درمان حسادت در کودکان چه باید کرد؟ راه های پیشگیری از بروز حسادت در کودکان چیست ؟ چرا همیشه بعد از فرزند دوم حس حسادت در کودکان به وجود می آید؟ و برای از بین بردن این حس حسادت در کودکان زیر هفت سال چه باید کرد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه باشید.

حسادت در کودکان

حس حسادت یکی از احساس های خاصی است که معمولا در تمام کودکان در سنین پایین بخاطر واکنش به مورد خاصی مشاهده می‌شود. که معمولاً حسادت نسبت به دوست خواهر یا برادر ممکن است ایجاد شود. ولی اگر والدین طرز برخورد مناسب با این رفتار کودکانه را بدانند. و به گونه‌ای بتوانند این حس حسادت در کودکان مدیریت کنند و از بین ببرند. در این حالت دیگر این حس حسادت در سال‌های آینده با کودک همراه نخواهد بود.

عدم داشتن اطلاعات کافی والدین در رابطه با این مورد باعث می‌شود.  تا فرد در بزرگسالی نیز به گونه این حس را داشته باشد که این مورد بسیار حساس می‌باشد. پس تمام والدین باید از پزشکان و مشاوران حرفه ای که در مراکز درمان معتبر مانند درمانگاه تخصصی سهامی خدمات ارائه می دهند. مشاوره‌های لازم را بگیرند تا بدین ترتیب بتوانند با رفتار صحیح با کودکان، این موضوع را به آنها نشان دهند. که نیازی به حس حسادت نیست و به گونه آنها را دوست دارند و برای آنها ارزش قائل هستند.

کدام رفتار والدین باعث ایجاد حس حسادت در کودکان می گردد؟

متاسفانه در اکثر مواقع والدین طرز رفتار مناسب با کودک را نمی‌دانند. و بیشتر رفتارهای والدین باعث ایجاد حس حسادت در کودکان می‌شود. در واقع تمام والدین قبل از اینکه صاحب فرزند شوند باید اطلاعات نسبی در رابطه با روش رفتار صحیح و روش تربیت مناسب با کودک را بدانند. که متاسفانه در کشور ما به هیچ عنوان به این مورد به دقت نمی شود.

مطالعه بیشتر  فیزیوتراپ کیست؟

زوجین  تنها به دلیل خواست کودک صاحب فرزند می شوند و به این مورد کمتر دقت می‌کنند. که این موارد باعث میگردد تا در سال‌های آینده مشکلات بسیار جدی به وجود بیاید. ولی اگر در سنین کودکی این موارد رفع گردد و به گونه ای با رفتار مناسب با کودک بتوان به او نشان دهد. که حس حسادت و سایر رفتارهای اشتباهی که ممکن است نشان دهد را از بین برد. مثلا لوس کردن کودکان و به گونه ای مهیا کردن تمام خواسته های کودکان در سنین پایین یکی از اشتباه های رایج والدین است. و به گونه‌ای کودک خیلی خوب این موضوع را می‌داند که با گریه می‌توانند صاحب همه چیز شود.

پس والدین باید به این مورد دقت کنند به هیچ عنوان نباید همیشه تمام خواسته های کودکان را مهیاء کرد. در واقع لوس کردن کودکان خود یکی از موارد مهمی است. که باعث می‌شود تا حس حسادت در کودکان هنگامی که صاحب خواهر برادر و یا دوستی می شود بروز کند. و به گونه‌ای کنترل کردن و مدیریت این حس در کودکان بسیار دشوارتر شود. از موارد بسیار مهم دیگر که در بروز حسادت دخیل هست مراقبت بیش از اندازه از کودک می باشد.

در واقع همیشه والدین مخصوصا مادران می‌خواهند به صورت ۲۴ ساعته و در همه جا مراقب کودکشان باشند. و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند کودک به تنهایی بازی کنند و یا کار های خود را انجام دهند. و همیشه سعی می‌کنند کنار کودک باشند که این مورد در سال‌های آینده بسیار مشکل زا است. در واقع باعث میگردد تا یک وابستگی در کودک  ایجاد شده و اعتماد به نفس کودک پایین بیاید.

مطالعه بیشتر  راه های جلوگیری از آبسه دندان شیری در کودکان
علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال
علل ایجاد حسادت در کودکان زیر 7 سال

اشتباهات رایج در تربیت کودکان

حتی یکی از اشتباه های رایج دیگر مادران این است که همیشه سعی می‌کنند تمام کارهای کودک را خودشان انجام دهند. ولی شما با ید به کودکتان این اجازه را بدهید که آرام آرام و با افزایش سن کارها و نیازهای خود را خودشان انجام دهند. در این حالت کمتر دچار حسادت می شوند. به طور مثال باید به کودک اجازه بدهید تا غذایش را خودش بخورد. خودش باید لباسهایش را عوض کند، خودش باید اسباب بازی هایش را مرتب کند. و… شما باید گام به گام و مرحله به مرحله و از دور به کودکانتان این را یاد بدهید. که خودشان نیازها و کارهای خود را یواش یواش انجام دهند.

این مورد بسیار مهم حائز اهمیت است در واقع امروزه اکثر افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی‌توانند در جامعه حاضر شوند. و نمی‌توانند خواسته ها و نیازهای خود را به صورت صریح بیان کنند. حتی دانشجویانی که در دانشگاه ها در ارائه کردن مطالب آموزشی و کنفرانس ها مشکل دارند. و همیشه خجالت می کشند اینها جزو افرادی هستند که در کودکی به صورت ۲۴ ساعته تحت مراقبت خاص و ویژه بوده اند. و به گونه ای حساسیت بیش از اندازه والدین باعث بروز چنین مواردی شده است.

همچنین یکی دیگر از اشتباه های رایج والدین این است که سعی می‌کنند. با خشم و عصبانیت و به گونه‌ای رفتار سلطه گرانه کودک را محدود کنند. و به گونه‌ای کودک را کنترل کنند. در صورتی که کودک با حس حسادت میخواهد این مرزهای محدودیت را بشکند. پس به هیچ عنوان نباید با کودک چنین رفتاری داشته باشید. شما باید همیشه یک رابطه دوستانه با کودک خود داشته باشید. به هیچ عنوان تربیت درست به معنای زورگویی داد و فریاد و یا تنبیه نیست.

مطالعه بیشتر  متخصص زنان در شیراز

تنبیه کردن کودک و تاثیرات آن در کودک

تنبیه بدترین نوع تربیت در کودک می باشد که به هیچ عنوان نتیجه خوبی در پی ندارد. در واقع می‌تواند نتیجه معکوسی هم به وجود بیاورد پس باید از این موارد اجتناب کرد. متاسفانه یکی از موارد بسیار مهم و اساسی دیگر که باعث ایجاد حسادت می شود این است. که همیشه والدین کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه می‌کنند. این بسیار کار اشتباهی است چون باعث کاهش اعتماد به نفس کودک شده. و در سال‌های آینده می‌تواند باعث بروز مشکلات عصبی و روانی در کودک شود. و در سنین پایین نیز با حسادت بروز می‌کند.

شما به هیچ عنوان نباید کودک خود را از لحاظ فیزیکی جسمی روانی هوشی و یا مخصوصاً بحث یادگیری با کودکان دیگر مقایسه کنید. این اشتباه ترین رفتاری است که والدین می‌توانند با کودک خود داشته باشند. بر خلاف تصور عموم بحث تربیت کودکان بسیار حساس می باشد. و به گونه ای که تمام والدین باید اطلاعات کاملی در رابطه با روش تربیت صحیح کودک داشته باشند. تا بتوانند رفتارهای اشتباهی که ممکن است به خاطر برخورد نادرست والدین با کودک بروز می کند را کنترل نمایند.

در واقع در بیشتر از ۹۰ درصد مواقع رفتار اشتباه والدین است که باعث بروز مشکلات رفتاری در کودکان می شود. چون همیشه کودکان شما را به عنوان الگو قرار می‌دهند و همیشه سعی می‌کنند از شما الگو بگیرند. پس شما باید به عنوان یک الگو، طرز رفتار مناسبی ر با کودک خود داشته باشید. تا بتوانید از بروز مشکلات رفتاری در کودکان خود جلوگیری کنید.  که خوشبختانه وجود مراکز معتبری مانند درمانگاه تخصصی سهامی که در شیراز است. باعث شده است تا بتوان از پزشک‌های حرفه‌ایی در این باره کمک گرفت.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

مقالات مرتبط با بخش روانشناسی  درمانگاه تخصصی سهامی:

علل ایجاد دروغگویی در کودکان

 اختلالات دو قطبی چیست؟

کلینیک روانشناسی در شیراز

2 دیدگاه

  • بهاره, 1400/02/01 @ 11:58 پاسخ

    سلام و روز بخیر

    می خواستم ازتون بپرسم ریشه حسادت در کودکان چی می تونه باشه ؟

  • رضا بهرامی, 1400/02/01 @ 12:00 پاسخ

    سلام

    آیا حسادت در کودکان درمان دارویی داره ؟ یا باید با روانشناس مراجعه کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button