اختلالات دوقطبی چیست

اختلالات دو قطبی چیست؟
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
اختلالات دو قطبی چیست
اختلالات دو قطبی چیست؟

اختلالات دوقطبی چیست

اختلالات دوقطبی چیست. افرادی که دچار اختلالات دو قطبی هستند دارای نوسانات اخلاقی شدیدی می باشند. در واقع این تغییرات رفتاری ممکن است هفته‌ها و یا ماه ها طول بکشد. و به گونه ای که این تغییرات با مواردی که در حالت عادی مشاهده می‌کنیم. کاملاً فرق می‌کند و به گونه ای که فرد احساس افسردگی های بسیار شدید، ناامیدی و بیقراری می کند. در واقع نام دیگر این اختلال به عنوان افسردگی شیدایی نیز شناخته شده است.

رایج شدن اختلالات دو قطبی

امروز اختلالات دوقطبی بسیار رواج پیدا کرده است و به گونه‌ای از هر صد نفر یک نفر به این مشکل دچار است. که معمولاً این مشکل بعد از سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد. و اکثراً در افراد بزرگسال و بالای ۴۰ سال بیشتر دیده می‌شود. و به گونه‌ای احتمال ابتلا به این بیماری در زنان یا مردان در یک سطح می باشد.

انواع اختلالات دو قطبی

اختلالات دو قطبی دارای انواع مختلفی هستند و به گونه ای شدت متفاوتی دارد. که در ادامه مطالب و چند مورد از رایج ترین آنها بیان شده است:

اختلالات دوقطبی نوع اول

مدت زمان درمان این اختلالات حدود یک هفته می باشد. و در برخی مواقع اگر شدت بیشتر باشد. ممکن است بیمار دوره شیدایی را نیز به گونه‌ای تجربه نماید. که درمان این دوره حدود ۳ ماه ممکن است طول بکشد. و اگر فرد دچار افسردگی های شدید باشد در این حالت برای حدود سال درمان فرد میتواند ادامه داشته باشد.

اختلالات دوقطبی نوع دوم

این نوع مشکل معمولاً شدیدتر از یک افسردگی شدید می باشد و با نام شیدای خفیف نیز معروف است. و به گونه ای برای درمان این موارد باید به مراکز درمانی که خدمات روانشناسی را به وسیله پزشکان و روانشناسان حرفه‌ای ارائه می‌دهند مراجعه گردد. که خوشبختانه وجود مراکزی مانند درمانگاه سهامی باعث شده است تا به گونه این مشکلات به راحتی قابل درمان باشد.

مطالعه بیشتر  ازمایش زردی نوزادان در شیراز

اختلالات دو قطبی با دوره تناوب سریع

این نوع از اختلالات به گونه‌ای دارای نوسانات متعدد در طول زمان می باشد. و امروزه بیش از ده درصد مردم به این مشکل دچار هستند در واقع فرد دچار نوسانات روحی می شود.

اختلالات خلقی ادواری چیست؟

میزان تغییر و تحول و یا نوسانات اخلاقی در این نوع از اختلال به اندازه قطبی نیست.  اما می‌تواند مدت زمان آن بیشتر از درمان اختلالات دوقطبی باشد. و اگر این مورد درمان نگردد در نهایت می تواند باعث بروز اختلالات دوقطبی شود.

اختلالات دو قطبی چیست؟
اختلالات دو قطبی چیست؟

علت بروز اختلالات دوقطبی چیست؟

بر حسب  مطالعاتی که انجام شده است اکثر مشکلات دو قطبی منشاء ارثی و ژنتیکی دارد. و به گونه ای ژن ها باعث بروز این اختلالات می شوند. در واقع این مشکل قابل درمان میباشد. و باعث می‌شود تا نوسانات اخلاقی و یا استرس و بیماری در فرد به وجود بیاید.

علائم اختلالات دوقطبی چیست؟

از بارزترین علائم اختلالات دوقطبی می توان به افسردگی، تغییر حالت روحی ، تغییر طرز فکر و یا تغییرات جسمی  و رفتاری و… اشاره کرد. که در ادامه مطالب تمام این گزینه ها به صورت دقیق بیان شده است.

افسردگی

افسردگی یکی از حالات روحی است که به‌گونه‌ای تمام افراد در طول زندگی این مورد را تجربه می‌کنند. و شدت این مورد در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. در واقع اگر افسردگی به خاطر اختلالات دو قطبی به وجود بیاید در این حالت بسیار شدیدتر می باشد. و به مدت زمان طولانی برای درمان فرد نیاز است. و به گونه باعث می شود تا زندگی فرد دچار اختلال شود.

مطالعه بیشتر  درمان پوست پرتقالی چیست؟

مثلاً در زیر لیست زیر نمونه از مواردی که نشان دهنده افسردگی اختلالات دوقطبی است بیان شده است:

  • احساس غمگینی در فرد ایجاد می‌شود. که با انجام هیچ کاری این مورد از بین نمی‌رود.
  • فرد بدون هیچ دلیلی گریه می کند.
  • تمام خواسته‌ها و تمایلات فرد برای به دست آوردن هدف های خاصی از بین می‌رود.
  • اگر فرد قبلا از انجام کارهای خاصی لذت می برد تمام این موارد به گونه از بین رفته است.
  • فرد بسیار زودرنج می‌شود.
  • اعتماد به نفس فرد کاهش پیدا می‌کند.
  • ممکن است فرد به خودکشی فکر کند.
  • به هیچ عنوان فرد مثبت فکر نمی کند و تمرکز ندارد.
  • دچار مشکلات خواب می شود ممکن است خیلی دیر بخوابد یا خیلی زود بیدار شود.
  • احساس خستگی می کند.
  • اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند.
هیجان

هیجان و یا به‌گونه‌ای انرژی بیش از اندازه و خوش بینی بیش از حد به گونه‌ای که باعث می‌شود تا فرد تحت تاثیر این احساس تصمیم‌گیری کند. را شیدایی یا هیجان می گویند که باعث می گردد تا تصمیم گیری و رفتار فرد تحت تاثیر قرار بگیرد. این مورد جزو موارد نشان دهنده اختلالات دو قطبی می باشد که از حالات روحی فکری و جسمی و رفتاری این حالت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد بسیار پر انرژی و شاد می شود.
  • احساس عصبانیت نسبت به کسانی بروز می‌کند که به گونه‌ای در شادی وی شریک نمی گردند.
  • فرد احساس برتری نسبت به دیگران دارد.
  • فرد صداهای غیرعادی را می شنود که به هیچ عنوان این صداها توسط دیگران شنیده نمی شود.
  • ممکن است فرد دارای ایده های خاصی باشد. و به گونه‌ای هر لحظه یک ایده جدید به فکرش برسد.
  • فرد بسیار پر انرژی می شود.
  • ممکن است دارای برنامه‌های غیر عادی و به گونه‌ای بلندپروازانه باشد.
  • فرد بیش از حد حساس می‌شود احساس صمیمیت بیش از اندازه می‌کند.
مطالعه بیشتر  کلینیک چشم پزشکی در شیراز

بهترین مرکز روانپزشکی در شیراز

اختلالات دو قطبی یکی از موارد بسیار مهم و حساس است که بسیار پیچیده است. و برای درمان و تشخیص صحیح نیاز به پزشکان حرفه‌ای و به گونه مراکز درمانی معتبر است. که خوشبختانه وجود مرکز درمانی سهامی باعث شده است تا امکان دسترسی به پزشکان حرفه ای و ورزیده ممکن شود. با وجود پزشکان حرفه ای در درمانگاه سهامی اختلالات دو قطبی به راحتی در افراد تشخیص داده می شود.

دوره درمان زود شروع می گردد اگر این مشکل خیلی سریع تشخیص داده شود. در این حالت امکان درمان افزایش پیدا می‌کند در نتیجه افراد می‌توانند با حداقل عارضه از شر این بیماری رهایی یابند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به گونه ای نیاز به کمک یک مشاور و روانشناس باتجربه و حرفه‌‌ای را در این باره دارید. و به گونه‌ای اختلالات دو قطبی باعث تاثیر در روابط کاری اجتماعی و زندگی شخصی شما شده است. در این حالت مراجعه به درمانگاه سهامی برای درمان می تواند مناسب ترین گزینه باشد.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

مقالات مرتبط:

علل ایجاد دروغگویی در کودکان چیست؟آیا درمان دارد؟

کاشت دندان در شیراز زیر نظر بهترین دندانپزشک

ایمپلنت دندان در شیراز زیر نظر بهترین دندانپزشکان

اختلالات دوقطبی چیست – اختلالات دوقطبی چیست – اختلالات دوقطبی چیست – اختلالات دوقطبی چیست – اختلالات دوقطبی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button