تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟
  • ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟
تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟ ECG چیست؟ مراحل گرفتن الکتروکاردیوگرام چگونه است؟ انواع الکتروکاردیوگرام یا EKG؟ گرفتن EKG چه خطراتی دارد؟

نوار قلب یک آزمایش بدون درد و بسیار ساده می باشد. این دستگاه هر گونه فعالیت الکتریکی قلب شما را می سنجد. به این صورت که هر ضربان قلب، توسط یک سیگنال الکتریکی تحریک می شود و این سیگنال از بالای قلب شروع و بعد به سمت پایین می رود.

الکتروکاردیوگرام در علم پزشکی به دو صورت شناخته شده به نام EKG یا ECG که تمامی مشکلات و اختلالات قلبی که شما به آن گرفتار شده اید را بررسی می کند.

تست نوار قلب

یکی از مهمترین و حیاتی ترین ارگان های داخلی بدن قلب است، که از بدو تولد تا آخرین لحظه زندگی همواره به فعالیت خود ادامه داده و با پمپاژ درست خون می تواند سلامت سایر ارگان ها را نیز تضمین کند.

همه افرادی که با مشکلات قلبی مواجه میشوند متوجه اهمیت این عضو حیاتی شده و می‌ دانند که سلامت آنها تا حد زیادی وابسته به سلامت قلب است.

بسیاری از بیماری ها اغلب با سلامت قلب ارتباط دارند و متخصصان معتقدند که منشاء بسیاری از مشکلات جسمانی، نارسایی‌ های قلبی است. متخصصان توصیه می‌ کنند که با انجام تست نوار قلب سلامت خود را بررسی کرده و کارکرد درست قلب را نیز مورد بررسی قرار دهند.

اگر قلب شما از سلامت کامل برخوردار باشد سایر اندام ها سلامت و کارایی خود را حفظ می‌ کنند، توجه داشته باشید که تست نوار قلب حتماً باید در مراکز معتبر و به واسطه دستگاه های پیشرفته انجام شود تا بتوانید به نتیجه آن اطمینان کرده و متخصصان تشخیص درست را به فرد اعلام کنند.

تست نوار قلب یکی از بهترین روش هایی است که می تواند میزان ضربان قلب، فشار خون و علائم حیاتی قلب را مورد بررسی قرار داده و پزشک تشخیص خواهد داد که آیا قلب با مشکلات جدی مواجه است یا خیر.

از مهم‌ ترین آزمایشاتی است که متخصصان در مراحل اولیه برای بیماران خود تجویز می‌کنند تست نوار قلب است که با انجام این فرآیند بسیاری از آسیب‌ ها و مشکلات نمایان شده و متخصصان می‌ توانند روش های مناسب را برای درمان مشکلات قلبی در پیش بگیرند.

هموارا باید بدانید که تست نوار قلب برای همه افراد در گروه‌ های سنی مختلف انجام میشود و اگر پزشک انجام چنین فرآیندی را به صلاح شخص بداند حتماً باید تست نوار قلب را انجام داده و نتیجه آن را به پزشکان متخصص برسانید، این روش کاملا ایمن بوده و ضمن انجام تست نوار قلب هیچ گونه خطر و آسیبی فرد را تهدید نمی کند.

تست نوار قلب یا ECG چیست؟

اختلالات قلب، معمولا بر فعالیت های الکتریکی قلب افراد اثر به سزایی می گذارند. گاهی ممکن است در طول دوران زندگی نشانه هایی از این اختلالات و مشکلات قلبی مشاهده کنید. در این صورت حتما باید برای درمان این مشکلات، به پزشک قلب وعروق مراجعه کنید. پزشک در ابتدا برای اینگونه افراد تست نوار قلب و یا ECG را تجویز می کند. این اختلالات عبارتند از:

  • احساس ضربان، تند زدن، یا لرزش قلب.
  • تنفس دشوار.
  • درد قفسه سینه.
  • احساس خستگی یا ضعف.
  • احساس نامنظم بودن ضربان قلب.
  • شنیدن صداهای غیرمعمول هنگامی که پزشک به قلب شما گوش می‌دهد.
مطالعه بیشتر  آفتاب‌ سوختگی در کودکان

پزشکان با استفاده از تست نوار قلب و یا ECG  تمامی علائمی که فرد به آن دچار شده است را مشخص می کند. و براساس نوع بیماری ، دارو تجویز می کند.

بیماری قلبی در افراد بالای 50 سال و افرادی که سابقه خانوادگی و ارثی دارند، بیشتراست. و پزشکتان برای یافتن علائم زودرس بیماری قلبی ECG را تجویز می کند.

مراحل گرفتن الکتروکاردیوگرام چگونه است؟

گرفتن تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام بی ضرر است و همین طور که در بالا اشاره کرده ایم دردی را در هنگام انجام الکتروکاردیوگرام افراد احساس نمی کنند.

تکنسین ابتدا 12 الی 15 الکترود نرم را به همراه ژل مخصوص این دستگاه ، بر روی سینه و دست وهمچنین پاهایتان متصل می کند. که این الکترود ها به سیم های وایرو این سیم ها هم به دستگاه EKG متصل می شوند. تکنسین ممکن است برای متصل کردن و چسباندن این الکترود ها مجبور شود که ناحیه ی مورد نظر را بتراشد. همچنین اتصال این الکترود ها باید محکم به پوست چسبیده باشد.

دستگاه EKG تمامی اطلاعات فعالیت الکتریکی قلب بیماررا ثبت می کند و بلافاصله این اطلاعات در نواری ترسیم می شود. که در این موقعیت بیمار باید به حالت ریلکس روی تخت دراز بکشد و به صورت طبیعی نفس بکشد و به هیچ وجه صحبت نکند. کل مراحل الکتروکاردیوگرام به مدت 10 دقیقه زمان می برد.

تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟
تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام چیست؟

انواع الکتروکاردیوگرام یا EKG

ثبت کننده رویدادها

این دستگاه تمامی فعالیت های قلب بیمار را فقط در زمان بروزعلائم ثبت می کند. که بعضی از دستگاه های ثبت رویداد با مشاهده علائم به طور خودکار فعال می شود. اما در بیشتر دستگاه های ثبت کننده رویداد با شناسایی علائم نیاز دارند که پرستار یا تکنسین دکمه ای را فشار دهد، تا این دستگاه ها بتوانند تمامی علائمی که سبب اختلالات در قلب بیمار رخ داده است  را ثبت کنند.

پایش با هولتر

این دستگاه تمامی فعالیت های قلب بیمار را در بازه زمانی 24 الی 48 ساعت ثبت می کند. که اطلاعات، به عنوان سابقه برای فرد تلقی می شود و همچنین کمک بسیار شایانی به پزشک می کند تا تمامی علائمی که بیمار به آن دچار شده است، بررسی و درمان شود.

در این روش تکنسین ، یک سریع الکترود را به سینه بیمار متصل می کند که تمامی این اطلاعات درون یک مانیتور قابل حمل ذخیره می شود. این مانیتور با استفاده از باطری کار می کند و بیمار می تواند آن را روی کمربند و یا در جیب حمل کند.

در علم پزشکی پایش با هولتر به نام های دیگر نظیر پایش سرپایی EKG و یا  ECGشناخته می شود.

تست استرس

افراد ممکن است با ورزش های زیاد از حد در طول دوران زندگی، دچار مشکلات بسیارزیادی گردنند که شایع ترین مشکلات ورزش های سنگین و بیش از حد، بیماری قلبی است. که پزشک برای درمان این افراد تست استرس را تجویز می کند.

که این تست در حالی که فرد بر روی دوچرخه های ثابت و یا تردمیل هستند، انجام می گیرد. تا پزشکان بتوانند میزان استرسشان را در هنگام ورزش بسنجند.

گرفتن EKG چه خطراتی دارد؟

گرفتن تست نوار قلب برای افراد اصلا ضرری ندارد. ولی ممکن است در بعضی از افراد آن هم بسیار ناچیز، در جایی که الکترود ها را چسبانده بودند، قرمز و یا جوش بزند. اما همان جوش و قرمزی هم بعد از یه مدتی از بین می روند.

همچنین افرادی که تست ورزش انجام می دهند، ممکن است در هنگام تست دچار حمله قلبی شوند. که این اتفاق مربوط به ورزش های اجام شده است نه دستگاه EKG.

این دستگاه هیچ الکتریسیته ای ساطح نمی کند و بسیار ایمن و مقاوم هستند.

چگونگی آماده شدن برای گرفتن EKG

قبل از انجام آزمایش EKG، از نوشیدن آب سرد و یا ورزش جدا پرهیز نمایید. چرا که نوشیدن آب خنک، الگوهای الکتریکی را تغیییر می دهد و همچنین ورزش کردن قبل از تست نوار قلب هم می تواند ضربان قلب را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر  چگونه دندان های زرد خود را سفید کنیم؟

نتایج آزمایش EKG به پزشک چه کمک هایی می کند؟

اگر نتیجه آزمایش تست نوار قلب عادی باشد، پزشک ممکن است نتایج این آزمایش ها را در ویزیت بعدی به شما اطلاع دهد.

اما اگر نتایج آزمایش دارای علائمی باشد که سبب اختلال در افراد شود، پزشک فورا با بیمار تماس خواهد گرفت.

پزشک می تواند از طریق دستگاه EKG   تمامی علائم و مشکلات بیمار را تشخیص دهد. که این علائم ها نظیر:

  • ضربان نامنظم و یا کند و بیش از حد سریع.
  • بزرگ شدن قلب، کمبود جریان خون یا نقایص مادر زادی.
  • مشکل دریچه های قلب.
  • بیماری شریان کرونری یا تصلب شرایین.

که با تشخیص بیماری های بالا پزشک داروهای مورد نظر و هر گونه روش های درمانی را برای بیمار انجام می دهد تا تمامی اختلالات قلبی بهبود یابد.

زمان مناسب برای انجام تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام

مشکلات قلبی ممکن است برای همه افراد در گروه های سنی مختلف اتفاق بیفتد. البته متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند با وجود علایم های خاص به افراد توصیه می‌ کنند که فرایند الکتروکاردیوگرام را انجام داده و تستی کاملاً دقیق را از قلب دریافت نمایند.

اگر احساس می‌ کنید در ناحیه قفسه سینه درد های پیوسته را تجربه می کنید و یا تنفس شما با مشکل مواجه شده است، با مراجعه به پزشک قطعا انجام تست نوار قلب و متخصصان برای شما تجویز خواهد شد. هرگونه لرزش قلب، احساس ضربان قلب بالا و یا ریتم نامنظم ضربان می‌ تواند علتی برای دریافت تست نوار قلب باشد.

اگر متخصصان صداهای غیر معقول را در ناحیه قلب تشخیص دهند به افراد توصیه می‌ کنند که با دریافت یک الکتروکاردیوگرام دقیق عوارض احتمالی را نیز بررسی نمایند.

به طور کلی متخصصان به افراد توصیه می‌ کنند که با عبور از سنین ۵۰ سالگی و اگر سابقه خانوادگی بیماری‌ های قلبی را دارند حتما برای بررسی های بیشتر به صورت مداوم چکاپ های سالانه را نیز انجام دهند.

کاربرد الکتروکاردیوگرام و تست نوار قلب

با توجه به عوارضی که ممکن است افراد نشان دهند متخصصان انجام فرایند الکتروکاردیوگرام را برای افراد تجویز می‌ کنند. متخصصان با توجه به نتیجه این تست می توانند قلب شما را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و آسیب های احتمالی را نیز تشخیص دهند.

با استفاده از این تست متخصصان متوجه خواهند شد که ریتم قلب شما از حالت عادی تندتر و یا کند تر می باشد. البته با این تست ها حملات قلبی به طور دقیق و به صورت کامل قابل مشاهده خواهد بود و اگر اتفاقی برای قلب افتاده باشد به راحتی قابل تشخیص رویت می باشد.

هر گونه نقص در ناحیه قلب مانند بزرگ شدن، کمبود جریان خون و آسیب‌ ها و نقص‌ های مادرزادی بر اثر این تست ها قابل مشاهده خواهد بود. اگر افراد به دلایل مختلف آسیب هایی در دریچه  قلب داشته باشند با استفاده از الکتروکاردیوگرام قابل تشخیص و درمان خواهد بود.

تصلب شرایین و هرگونه بیماری مربوط به رگ های اصلی و ورودی و خروجی قلب با استفاده از این فرآیند قابل بررسی دقیق بوده و متخصصان می‌ توانند با بررسی نتیجه تست نوار قلب موارد مربوطه را به راحتی تشخیص داده و بهترین روش درمان را برای افراد در پیش بگیرند.

افزایش دقت در فرایند الکتروکاردیوگرام

زمانی که شخصی برای دریافت نوار قلب به مراکز مربوطه مراجعه می‌ کند، متخصصان با مهارت کامل الکترود ها را بر قفسه سینه افراد چسبانده و می‌ توانند اطلاعات لازم را از سلامت قلب دریافت نمایند. بیمار باید در وضعیت کاملاً راحتی باشد و از پوشش های آزاد و مخصوص استفاده کند.

در اطراف بیمار بهتر است که تلفن موبایل و هر نوع وسیله ای که دارای اشعه است وجود نداشته باشد. البته در چنین شرایطی بهتر است که به تخت بیمار تکیه ندهید. استفاده از ژل لیدوکائین یا هر نوع مایعی که رسانای مناسب باشد می تواند جریان الکتریکی به قلب را آسانتر کرده و نوار قلب با دقت بالاتری ثبت میشود.

مطالعه بیشتر  کلینیک چشم پزشکی در شیراز

بهترین کلینیک قلب شیراز

کلینیک قلب
کلینیک قلب

معمولاً یکی از دغدغه های اصلی تمام مردم دسترسی به پزشکان متخصص در رابطه با تشخیص و درمان بیماری های قلبی می باشد

در واقع در اکثر مواقع تشخیص برخی از علائم می‌تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلات جدی گردد که خوشبختانه وجود پزشکان فوق العاده حرفه ای و با تجربه در رابطه با تشخیص و درمان بیماری های قلبی باعث شده است، تا بیماران بدون هیچگونه نگرانی و استرسی بتوانند زیر نظر افراد متخصص درمان گردند.

در واقع امکان گرفتن نوار قلب و وجود آزمایشگاه‌های مجهز در این مرکز درمانی و وجود بخش تجهیزات پیشرفته مراحل تشخیص و درمان را بسیار راحت تر کرده است.

زمان مناسب برای انجام تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام

مشکلات قلبی ممکن است برای همه افراد در گروه های سنی مختلف اتفاق بیفتد. البته متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند با وجود علایم های خاص به افراد توصیه می‌ کنند که فرایند الکتروکاردیوگرام را انجام داده و تستی کاملاً دقیق را از قلب دریافت نمایند.

اگر احساس می‌ کنید در ناحیه قفسه سینه درد های پیوسته را تجربه می کنید و یا تنفس شما با مشکل مواجه شده است، با مراجعه به پزشک قطعا انجام تست نوار قلب و متخصصان برای شما تجویز خواهد شد. هرگونه لرزش قلب، احساس ضربان قلب بالا و یا ریتم نامنظم ضربان می‌ تواند علتی برای دریافت تست نوار قلب باشد.

اگر متخصصان صداهای غیر معقول را در ناحیه قلب تشخیص دهند به افراد توصیه می‌ کنند که با دریافت یک الکتروکاردیوگرام دقیق عوارض احتمالی را نیز بررسی نمایند.

به طور کلی متخصصان به افراد توصیه می‌ کنند که با عبور از سنین ۵۰ سالگی و اگر سابقه خانوادگی بیماری‌ های قلبی را دارند حتما برای بررسی های بیشتر به صورت مداوم چکاپ های سالانه را نیز انجام دهند.

کاربرد الکتروکاردیوگرام و تست نوار قلب

با توجه به عوارضی که ممکن است افراد نشان دهند متخصصان انجام فرایند الکتروکاردیوگرام را برای افراد تجویز می‌ کنند. متخصصان با توجه به نتیجه این تست می توانند قلب شما را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و آسیب های احتمالی را نیز تشخیص دهند.

با استفاده از این تست متخصصان متوجه خواهند شد که ریتم قلب شما از حالت عادی تندتر و یا کند تر می باشد. البته با این تست ها حملات قلبی به طور دقیق و به صورت کامل قابل مشاهده خواهد بود و اگر اتفاقی برای قلب افتاده باشد به راحتی قابل تشخیص رویت می باشد.

هر گونه نقص در ناحیه قلب مانند بزرگ شدن، کمبود جریان خون و آسیب‌ ها و نقص‌ های مادرزادی بر اثر این تست ها قابل مشاهده خواهد بود. اگر افراد به دلایل مختلف آسیب هایی در دریچه  قلب داشته باشند با استفاده از الکتروکاردیوگرام قابل تشخیص و درمان خواهد بود.

تصلب شرایین و هرگونه بیماری مربوط به رگ های اصلی و ورودی و خروجی قلب با استفاده از این فرآیند قابل بررسی دقیق بوده و متخصصان می‌ توانند با بررسی نتیجه تست نوار قلب موارد مربوطه را به راحتی تشخیص داده و بهترین روش درمان را برای افراد در پیش بگیرند.

افزایش دقت در فرایند الکتروکاردیوگرام

زمانی که شخصی برای دریافت نوار قلب به مراکز مربوطه مراجعه می‌ کند، متخصصان با مهارت کامل الکترود ها را بر قفسه سینه افراد چسبانده و می‌ توانند اطلاعات لازم را از سلامت قلب دریافت نمایند. بیمار باید در وضعیت کاملاً راحتی باشد و از پوشش های آزاد و مخصوص استفاده کند.

در اطراف بیمار بهتر است که تلفن موبایل و هر نوع وسیله ای که دارای اشعه است وجود نداشته باشد. البته در چنین شرایطی بهتر است که به تخت بیمار تکیه ندهید. استفاده از ژل لیدوکائین یا هر نوع مایعی که رسانای مناسب باشد می تواند جریان الکتریکی به قلب را آسانتر کرده و نوار قلب با دقت بالاتری ثبت میشود.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button