خال های پوستی

خال های پوستی
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
خال های پوستی
خال های پوستی

خال های پوستی

خال های پوستی چیست؟ آیا تمامی خال های پوستی را باید جراحی کنیم؟ انواع خال های پوستی چیست؟

خال های پوستی چیست؟

خال های پوستی یک سری رنگ دانه هایی هستند که در لایه های مختلف پوست تجمع پیدا می کنند.

به طور کلی پوست از سه لایه مختلف نظیر: لایه اول اپی درم، لایه وسطی درم، لایه سوم هیپودرم تشکیل شده است.

خال هایی که در پوست رخ می دهد، معمولا در سطح اپیدرم هستند. اما ممکن است بعضی از خال ها تا سطح پایین تر و عمیق تری یعنی تا سطح درم هم پیش روی کنند.

خال های پوستی معمولا ماهیت خوش خیم دارند. و به ندرت خال های بدخیم درافراد دیده می شود.

خال هایی که در ریش، آرنج، سیبیل و دست رشد می کند و از نظر زیبایی ناخوشایند می باشد را، می توان از روش های لیزر و یا جراحی خارج کرد.
قبل از آن که پزشک خال های پوستی را بردارد، یک سری سوال از فرد می پرسد که این سوالات عبارتند از :

  • این خال ها از چه زمانی به وجود آمدند؟
  • آیا خال ها تغییری از نظر رنگ، سایز، اندازه داشته است؟
  • اینکه آیا خال ها رشد سریعی داشته اند یا به مرور زمان رخ داده است؟

آیا تمامی خال های پوستی را باید جراحی کنیم؟

خال هایی که شکل غیر عادی دارند و یا به طرز مشکوکی رشد شان سریع است را باید هر چه سریع تر به طور کامل جراحی کرد.
اما خال هایی وجود دارند که به صورت عادی و معمولی هستند که به آن ها خال های سالم می گویند. که بعضی از افراد از نظر زیبایی آن خال ها را بر می دارند. که این خال ها معمولا توسط دستگاهی به نام آراف سرجیکال برداشته می شود. که این دستگاه با کمک امواج آر اف بدون خونریزی به صورت آرام و لایه لایه خال ها را بر می دارد. با انجام اینکار خال ها خالی می شوند. این روش به صورت سرپایی و به صورت بی حسی موضعی در مطب انجام می شود.

پزشکان به بیماران توصیه می کنند که برای برداشتن خال ها توسط دستگاه در طی یک جلسه، عجله نکنند. زیرا ممکن است خال ها عمقی و ریشه دار باشند. بر همین اساس پزشک در حالت معمول، این خال ها را به تدریج طی چند جلسه بر می دارد. که جای برداشته شدن خال ها روی صورت باقی نماند و باعث ناراحتی فرد نشود.

معمولا پزشکان خال ها را بر اساس نوع آن در طی 2 الی 3 جلسه برمی دارند و درمان می کنند. یکی از مزیت های برداشتن خال ها در چند جلسه این است که در بعضی از خال ها رنگدانه آن ها، به تدریج بعد از این که پزشک آن را خارج می کند، به سطح می آیند. که این عمل کمک به برداشتن هر چه سریع تر خال ها در نقطه مورد نظر می کند.

مطالعه بیشتر  ارتودنسی دندان در بزرگسالان چیست؟

با استفاده از این روش دیگه برداشتن خال ها هیچ گونه عارضه و اثری روی پوست ایجاد نمی کند.

خال های پوستی
خال های پوستی

انواع خال های پوستی

خال های گوشتی

از شایع ترین خال های موجود در صورت و بدن انسان خال های گوشتی و یا مول می باشد. تحقیقات و آمارها نشان داده است که، بیشتر از 80  درصد افراد، از سن 12 سال به بالا حداقل دارای یک یا چند خال گوشتی می باشند.

طبقه بندی خاله های پوستی بسته به محل قرار گرفتن آن ها در لایه های پوستی می باشد. که هر چه این خال ها عمیق تر و ریشه دار تر باشد، خطر آن ها بیشتر است. و برای برداشته شدن نیاز به جراحی دارند.

یکی از خال های گوشتی که از دوسالگی در افراد دیده می شود و به تدریج با افزایش سن بزرگ تر و زیاد تر می شود، خال های جانکشنال نامیده می شود. که این خال ها در حوالی بلوغ از بین می رود.

خال های جانکشنال سطحشان صاف و مدور است. که در محل اتصال لایه اولی اپی درم و درم به وجود می آید.

اندازه این نوع خال ها در افراد بین یک میلیمتر و یا یک سانتیمتر می باشد. که رنگ آن ها در نقاط بدن و صورت متفاوت است و از رنگ قهوه ای روشن در سنین پایین شروع می شود. و هر چه سن بالا تر می رود به رنگ سیاه تبدیل می گردد. که شایع ترین محل رخ داد این خال ها در کف پا، کف دست . نواحی تناسلی می باشد.

خال های مرکب

دومین ضایعه پوستی که در افراد به وجود می آید و معمولا هم در لایه وسط درم و هم در لایه اولی اپی درم رشد می کنند را خال های مرکب می گویند. این خال ها در کف پا و دست دیده نمی شوند. و به شکل نامنظمی در صورت و بدن قرار دارند. که شکل ظاهری آن یا به صورت گنبدی بزرگ و بر جسته و یا به شکلی بیضی و متقارن می باشد.

رنگ خال های مرکب از قهوه ای روشن تا تیره در تمامی افراد متغیر است.

در دوران بلوغ این خال های مرکب در بیشتر افراد بسیار بزرگ و درشت می شود. که از داخل این خال ها موهای زبری خارج می شود. و همین طور که در بالا اشاره شد، این خال ها می تواند در هر نقطه ای به صورت نامنظم در سطوح مخاطی و جلدی و همچنین حنجره و ملتحمه مشاهده شود.

مطالعه بیشتر  اختلالات دوقطبی چیست

شایع ترین مکان برای رشد این خال های مرکب در ناحیه تنه بدن می باشد.

خال های درمال

سومین ضایعه پوستی که معمولا به شکل گنبدی در پوست رخ می دهند را خال های درمانی می گویند. که رفته رفته با افزایش سن این خال ها به رنگ پوست در می آیند. برهمین اساس حتی در اوایل رشد هم به رنگ شدید و یا به اصطلاح دچار پیگمانتاسیون نمی شوند.

این خال ها در ابتدای رشدشان قهوه ای کمرنگ بوده که با مرور زمان به رنگ قرمز گوشتی تبدیل می شوند. خال های درمال ممکن است گاهی کم عروق باشد و گاهی در بعضی از شرایط پر عروق گردند. همچنین ممکن است در بعضی مواقع در طول رشد، چند عدد مو از داخل آن ها بیرون بزند.

در بیشتر مواقع خال های درمان در سنین بالا و بالغین مشاهده می شود.

خال های ملانوسیتی مادر زادی

خال های مادرزادی ممکن است در بدو تولد نوزاد کم رنگ باشند. بر همین اساس والدین توجه چشمگیری به خال ها نمی کنند. خال های ملانوسیتی مادرزادی، هم به صورت کوچک(زیر 1.5 سانتیمتر) و هم متوسط (بین1.5 تا 20 سانتیمتر) و هم درشت (بیش از 20 سانتیمتر) در بدن نوزاد رشد می کند. هر چه اندازه ی این خال ها کوچک و حتی متوسط باشد، با مرور زمان کوچیک تر نیز می شود. و به شکل هاله ای کم رنگ در می آید. اما اگر خال های ملانوسیتی مادرزادی درشت باشد، بلافاصله بعد از تولد نوزاد پدید می آید. که سبب نگرانی و رنجش والدین می شود.

شایع ترین محل این خال های مادرزادی در قسمت تحدانی پشت و ران ها می باشد. که اندازه ی این خال ها بسته به شدت و نوع خال ها بستگی دارد. گاه ممکن است انداره این خال ها انقدر بزرگ باشد که، قسمتی از اندام را فرا گیرد. و اماکن این را دارد که در این نواحی به مرور زمان موهای زبری رشد کند.

آمار ها نشان داده است که، شانس بدخیم بودن این خال های مادرزادی تنها بین 4 الی 6 درصد در تمام عمر می باشد. همچنین خال های متوسط و کوچک نیز تنها ممکن است در دوران بلوغ گسترده شود و بدخیم گردد. برای همین اگر مشاهده کردید که این خال ها از سنین 10 تا 12 سال از حد طبیعی خود فرا تر می رود و رشد سریعی دارد، باید زیر نظر پزشک هرچه سریع تر برداشته و خارج گردد.

خال دیسپلاستیک

طبق مطالعات گسترده، آمار ها نشان داده است که، در بالغین 2 الی 3 درصد به خال های دیسپلاستیک مبتلا هستند. این خال ها معمولا از جنس خال های مرکب هستند.

مطالعه بیشتر  چگونه دندان های زرد خود را سفید کنیم؟

خال دیسپلاستیک به صورت ارثی در بدن رخ می دهد. همچنین در افرادی که حتی برای یک بار در قدیم مبتلا به بیماری ملانومای بدخیم شده اند، به وجود می آید. قطر این ضایعات معمولا در افراد بیش از 5 میلیمتر می باشد. که به صورت نامنظم در سر تا سر بدن رشد می کند. و درجاتی از التهاب و پیگمانتاسیون را برای افراد به وجود می آورد.

بهترین روش برای درمان این خال ها به این صورت است که افراد در طول زندگی نظارت بر این خال ها داشته باشند. که در صورت رشد و بزرگ تر شدن یا یک تغییر احتمالی، آن ها را توسط پزشک خارج نمایند.

خال های هاله دار

از دیگر خال هایی که در پوست به وجود می آید و به صورت ضایعه رنگی مشاهده می شود، خال های هاله دار است. که توسط هاله ای از پوست روشن ولی نرمال احاطه شده است. که بیشتر در دوره ی بلوغ دیده می شود.

شایع ترین محل خال های هاله دار در پشت بدن می باشد.

که این خال ها اگر در افراد مسن به وجود بیاید، نشانه بیماری ملانوم بدخیم می باشد. زیرا هاله ی روشنی که در ملانوم بدخیم رخ داده به صورت نامنظم بوده است. و در سر تا سر بدن رشد می کند. پس اگر این خال ها در بدن گسترده شد، باید حتما برای درمان و برداشتن خال ها به پزشک مراجعه فرمایید.

خال های آبی

این خاله ها دارای سطحی صاف و اندکی برجسته می باشند که، به صورت یک پاپول آبی رنگ هستند. که در اکثر مواقع قطری کمتر از یک سانتیمتری دارند

شایع ترین ناحیه ای که دچار این گونه خال ها می شود نظیر: سر و صورت است. که ممکن است به مرور زمان عود کند و پیشرفته تر شود.

بهترین درمانگاه برای درمان و برداشت خال های پوستی در شیراز

درمانگاه سهامی یکی از تخصصی ترین درمانگاه در شیراز می باشد. که با ارائه خدمات متنوع در زمینه پوست و زیبایی می تواند هر گونه عارضه و التهاباتی که در پوست رخ می دهد را ازبین ببرد. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین ویژگی‌های این درمانگاه داشتن مجهز ترین و پیشرفته ترین دستگاه ها می باشد. که به صورت 24 ساعته، خدمات ارزنده ای را به بیماران خود عرضه می کنند.

شما از طریق وبسایت درمانگاه تخصصی سهامی، می توانید اقدام به دریافت نوبت به صورت آنلاین انجام دهید.

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

1 دیدگاه

  • مریم, 1400/11/04 @ 11:34 پاسخ

    روی کتفام پر از خال می تونم بردارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button