فیسینگ دندان(ونیرکامپوزیت)چیست؟

فیسینگ دندان(ونیرکامپوزیت)چیست؟
  • ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

فسینگ دندان چیست؟

یکی از روش‌ های متداول و کاربردی برای از بین بردن نواقص دندان‌ ها فیسینگ دندان یا همان ونیر کامپوزیت است، با انجام فیسینگ دندان متخصصان می‌ توانند ترتیب دندان ها را به حالت طبیعی رسانده و برای سفید کردن و ترمیم قسمت‌ های آسیب دیده روشی مناسب و مورد تایید است.

اگر بنا به دلایل مختلف شکستگی دندان‌ ها اتفاق افتاده باشد و یا دچار تغییر رنگ شوند می‌ توانید از فیسینگ دندان استفاده کرده و با تاثیر طولانی مدتی که دارد همواره از زیبایی آن بهره‌ مند خواهید شد، ضمن آنکه تاثیر شگفت‌ انگیزی بر زیبایی لبخند افراد دارد.

اگر بخواهیم فیسینگ دندان را کمی جزئی‌ تر برایتان شرح دهیم مهم است بدانید که یک لایه بسیار نازک از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی بر روی دندان‌ ها قرار گرفته که از نظر ظاهری رنگی روشن‌ تر و سفیدتر دارند ضمن آنکه پزشک می‌ تواند با این مواد به ترمیم دندان‌ ها پرداخته و شکل ظاهری و رنگ آنها را اصلاح می‌ کند به گونه‌ ای که دندان‌ ها کاملاً مرتب شده و درخشندگی چشمگیری خواهند داشت.

کاربرد فسینگ دندان

کاربرد فسینگ دندان
کاربرد فسینگ دندان

فیسینگ دندان یکی از روش‌ های متداول برای ترمیم دندان‌ های آسیب دیده است اگر افراد با وجود دندان‌ های کج یا نامرتب به دنبال یک روش مناسب و اصلاحی باشند قطعاً متخصصان انجام فیسینگ دندان را به افراد پیشنهاد داده و برای اصلاح بد شکلی دندان‌ ها روشی موثر و کارآمد است.

همچنین پزشکان می‌ توانند با استفاده از فیسینگ دندان‌ های بد رنگ را اصلاح کرده و فاصله بین آنها را تا حد مطلوب پر می‌ کنند، گاهی اوقات افراد برای ترمیم ترک خوردگی یا شکستگی دندان‌ ها و ساییدگی و لب پر شدن آنها به دنبال یک روش ترمیمی هستند، قطعاً در چنین موقعیتی فیسینگ دندان یک روش کاربردی به شمار آمده و افراد می‌ توانند با کمترین میزان عوارض بهترین نتایج را به دست آورند.

مطالعه بیشتر  یک دندانپزشک خوب، چه ویژگی‌هایی دارد؟

اما متخصصان بر این نکته تاکید دارند که فیسینگ دندان نسبت به دیگر روش‌ ها در اولویت قرار می‌ گیرد زیرا ماندگاری بسیار زیادی داشته و نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد هر چند که با انجام این روش ترمیمی افراد ضمن داشتن دندان‌ های مرتب و لبخند زیبا اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت.

هر آنچه که باید در مورد فیسینگ دندان بدانید

هر آنچه که باید در مورد فیسینگ دندان بدانید
هر آنچه که باید در مورد فیسینگ دندان بدانید

اگر افراد برای ترمیم دندان و زیباتر کردن آنها به مراکز مربوطه مراجعه کنند ممکن است از طرف پزشک انجام فیسینگ دندان به آنها پیشنهاد شود، اما مهم است که در این مورد اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید تا به راحتی بتوانید برای انجام آن تصمیم گیری کنید.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که برای انجام فیسینگ دندان و چسباندن ونیر بر روی دندان‌ ها نیاز است که مینای دندان به طور کامل تراشیده شود تا بافت زیبای روکش‌ ها نمای مناسبی داشته باشند.

اما برخی از مراجعین ترجیح می‌ دهند که ضمن حفظ مینای دندان از روش‌ های جایگزین با ماندگاری کمتر استفاده کنند که در این موقعیت پزشک به جای ونیر یا فیسینگ دندان، بلیچینگ را به آنها پیشنهاد می‌ کنند.

به طور کلی فیسینگ دندان کار سخت و پیچیده‌ ای نیست و تنها نیاز است که متخصصان با مهارت و ظرافت بالا این فرایند را انجام دهند، معمولا فیسینگ دندان در دو جلسه انجام میشود اما تعداد جلسات بستگی به دندان‌ های ترمیمی داشته و ممکن است حتی دو تا چهار هفته بعد از قالب‌ گیری نیاز به بررسی مجدد داشته باشید.

زمانی که صحبت از ونیر برای زیباتر کردن دندان‌ ها میشود این مسئله به وجود می‌ آید که جنس سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی، در چنین موقعیتی بهتر است که به بودجه خود نگاهی انداخته تا بتوانید بهترین نوع روکش را مطابق با نیاز خود انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر  چگونه دندان های زرد خود را سفید کنیم؟

ونیر سرامیکی شباهت بسیار زیادی به دندان‌ های طبیعی دارد و از نظر استحکام و دوام در رتبه بالایی قرار می‌ گیرد، ونیر سرامیکی در برابر انواع لکه مقاوم است و بافت بسیار محکم دارد که طول عمر آن را تا ۱۵ سال می‌ توان تخمین زد.

به خاطر داشته باشید که هزینه ونیر سرامیکی عموماً بیشتر از نوع کامپوزیتی آن است زیرا روند ساخت آن متفاوت است و البته ماندگاری و دوام بیشتری دارد.

و اما ونیر کامپوزیتی با یک جلسه بر روی دندان‌ ها قرار داده میشود و روند ساخت آن آسان‌ تر و با سرعت بیشتر سپری میشود، به خاطر داشته باشید که ونیر کامپوزیتی قابلیت ترمیم دارد اما اگر ونیر سرامیکی دچار شکستگی یا ترک شود قابلیت ترمیم نداشته و باید ضمن صرف هزینه مجدد آن را تعویض کنید.

نکته دیگری که در مورد فیسینگ دندان باید بدانید این است که برخی از افراد با توجه به دردی که ممکن است در طی ترمیم متحمل شوند نگران بوده و این مسئله باعث میشود تا از ترمیم دندان‌ های آسیب دیده صرف نظر کنند عموماً انجام فیسینگ دندان دردآور نیست اما ممکن است هنگام تراشیدن مینای دندان درد جزئی را متحمل شده که اغلب متخصصان می‌ توانند با استفاده از بی‌ حسی شرایط را برای مراجعین آسان‌ تر کنند.

عموماً پزشک می‌ تواند با بی‌ حسی‌ های موضعی درد احتمالی را کاهش دهد و نیازی به تزریق داروهای قوی‌ تر نخواهد بود.

زمانی که صحبت از هزینه فیسینگ دندان میشود چند عامل مهم مطرح میشود، با توجه به نوع ماده‌ ای که انتخاب می‌ کنید هزینه‌ های متفاوتی را بابت فیسینگ پرداخت خواهید کرد اگر انتخاب افراد ونیر سرامیکی باشد قطعاً کیفیت بالاتری داشته و هزینه آن بیشتر است اما فیسینگ‌ هایی که با ونیر کامپوزیت ساخته میشود ضمن داشتن مزایای زیاد هزینه مناسب‌ تری داشته و عموم افراد می‌ توانند از این جنس ونیر استفاده کنند.

مطالعه بیشتر  درمان دندان قروچه در شیراز

بسیاری از افراد پیش از فیسینگ دندان سعی دارند تا در مورد طول عمر و ماندگاری این روکش‌ ها تحقیق کنند، پزشکان اطلاعاتی را در این مورد در اختیار افراد قرار داده و معتقدند که ونیر پرسلینی حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال طول عمر داشته و ونیر کامپوزیتی حدوداً ۴ تا ۸ سال دوام می‌ آورد.

هر چقدر که مواد تشکیل دهنده این روکش‌ ها کیفیت بالاتری داشته باشد طول عمر آن نیز افزایش پیدا می‌ کند هر چند که روند ساخت و کارگذاری آنها بر طول عمر و دوام ونیر موثر است.

بعد از قالب‌ گیری دقیق، روکش‌ ها به صورت دائمی بر روی دندان‌ ها چسبانده میشوند و احتمال جدا شدن آن وجود ندارد، اما به خاطر داشته باشید که این روکش‌ ها هم مانند دندان‌ های طبیعی آسیب پذیر هستند هر چیزی که می‌ تواند به دندان‌ های اصلی آسیب وارد کند قطعاً برای فیسینگ دندان نیز خطرآفرین است و مهم است که در برابر شکستگی، ترک و تغییر رنگ از آنها محافظت نمایید.

بعد از انجام فسینگ دندان

بعد از انجام فسینگ دندان
بعد از انجام فسینگ دندان

متخصصان رعایت بهداشت دهان را برای همه جدی دانسته و معتقدند که با رعایت بهداشت می‌ توانید طول عمر ونیرها را افزایش دهید، احتمال پوسیدگی دندان‌ های طبیعی بیش از ونیر است و این مسئله نشان می‌ دهد که احتمال تخریب بافت‌ های جدید هم وجود دارد، مهم است که با تمیز نگه داشتن ونیر از لک شدن و تغییر رنگ آنها جلوگیری کرده و روزانه حداقل دو مرتبه دندان‌ های خود را شست و شو دهید.

همچنین می‌ توانید با استفاده از نخ دندان مواد باقیمانده را از بین دندان‌ ها خارج کرده تا مبادا عاملی برای پوسیدگی دندان‌ ها باشد البته باید هر شش ماه یکبار برای معاینه و جرم‌ گیری دندان‌ ها به پزشک مراجعه کنید با این کار می‌ توانید از آسیب رسیدن به فیسینگ دندان جلوگیری کرده و همواره از زیبایی، مقاومت و درخشندگی آنها بهره‌ مند خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button