ماموگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

ماموگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • ۱۴۰۳/۰۱/۱۴

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک روش تشخیصی برای مشاهده بافت پستان است، متخصصان به واسطه اشعه ایکس با دوز پایین سعی در بررسی بافت سینه داشته و با استفاده از تصاویر دریافتی می‌ توانند هرگونه آسیب خطرناک از جمله سرطان پستان را خیلی زود تشخیص دهند.

ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان نقش مهمی ایفا می‌ کند و البته اگر با علائم چنین عارضه ای مواجه هستید و ترشح نوک سینه یا فرورفتگی پستان را مشاهده می‌ کنید می‌ توانید به واسطه ماموگرافی علت آسیب را جویا شوید.

اگر بخواهیم ماموگرافی را طبقه بندی کنیم این روش تشخیصی به دو نوع ماموگرافی غربالگری و ماموگرافی تشخیصی تقسیم بندی میشود، همه بانوان می‌ توانند با انجام ماموگرافی غربالگری برای تشخیص و بررسی سرطان‌ های احتمالی و هرگونه تغییرات مربوط به سینه اقدام کنند.

اما اگر افراد با علائم سرطان از جمله توده در ناحیه سینه مواجه باشند یا اگر ایمپلنت یا پروتز سینه را در گذشته انجام داده باشند تنها می‌ توانند از طریق ماموگرافی تشخیصی اختلالات و آسیب‌ های پیش آمده را بررسی نمایند.

امروزه ماموگرافی با تجهیزات نوین و کم خطر انجام میشود، نوعی ماموگرافی کاربردی با نام ماموگرافی دیجیتال وجود دارد که مخصوص افراد زیر ۵۰ سال است که حجم سینه بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند، در روند انجام هموگرافی دیجیتال تصاویر به واسطه اشعه ایکس دریافت شده و پزشک می‌ تواند بلافاصله تصاویر دریافتی را بر روی کامپیوتر مشاهده کند.

اگر متخصصان از سیستم تشخیص به کمک کامپیوتر استفاده کنند پزشک از طریق این سیستم‌ های دیجیتال می‌ تواند نواحی دارای چگالی و توده را ارزیابی کرده و اگر نشان دهنده سرطان باشد پزشک خیلی زود از این مسئله مطلع خواهد شد.

روش دیگر برای تشخیص سرطان سینه و تصویربرداری از پستان ماموگرافی سه بعدی است، متخصصان به این واسطه می‌ توانند تصاویر را با جزئیات بالاتری در سیستم خود مشاهده کرده و عموماً برای تشخیص بیماری‌ های خطرناک و پیشرونده مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

مطالعه بیشتر  کلینیک زنان و زایمان در شیراز

عموم متخصصان برای تشخیص زود هنگام سرطان‌ های احتمالی ماموگرافی سه بعدی را مناسب‌ تر می‌ دانند و به این واسطه می‌ توانند تعداد دفعات بیوپستی غیر ضروری را کاهش دهند.

با انجام ماموگرافی سه بعدی تصاویر واضح‌ تری از ناهنجاری‌ های موجود در بافت سینه ثبت و ضبط میشود که البته پزشک با دقت بالاتری می‌ تواند اندازه، شکل و محل قرارگیری ناهنجاری‌ ها را در سینه مشخص کند.

مزایای ماموگرافی

مزایای ماموگرافی
مزایای ماموگرافی

اگر همه بانوان با مزایای انجام ماموگرافی آشنایی داشته باشند قطعاً در فواصل زمانی مشخص شده از طرف پزشک برای این تصویربرداری اقدام کرده تا بتوانند در صورت وجود عوامل خطرآفرین شرایط را سریعا برای درمان‌ های کاربردی و قطعی فراهم سازند.

از مهمترین مزایای انجام ماموگرافی غربالگری باید به کاهش مرگ و میر بر اثر سرطان سینه اشاره کرد  به واسطه این روش تشخیصی متخصصان می‌ توانند هرگونه سرطان‌های تهاجمی از جمله داکتال و سرطان لوبولار را خیلی زود تشخیص داده و بهترین روش درمانی انجام می‌ پذیرد.

متخصصان بر این باورند که درمان تومورهای کوچک آسان‌ تر است و روش‌ های درمانی متفاوتی برای بیماران در نظر گرفته میشود، اما اگر غربالگری در زمان مناسب انجام پذیرد و توده‌ های سرطانی کوچک در مراحل اولیه رشد شناسایی شوند حفظ سلامت افراد امکان‌ پذیر بوده ضمن آنکه سایر روش‌ های درمانی با کمترین عوارض قابل اجرا می‌ باشند.

برای انجام ماموگرافی متخصصان از اشعه ایکس استفاده می‌ کنند، به یاد داشته باشید که اشعه ایکس هیچگونه عوارض جانبی در محدوده تشخیصی بافت سینه از خود به جای نگذاشته و عموماً بعد از اتمام ماموگرافی اثری از آن در بدن باقی نخواهد ماند.

محدودیت‌ های ماموگرافی

محدودیت‌ های ماموگرافی
محدودیت‌ های ماموگرافی

در گذشته متخصصان انجام ماموگرافی را تنها راه بررسی بافت سینه دانسته و با این روش تشخیصی سعی در پیدا کردن عوامل بیماری‌ زا داشتند، اما با گسترش علم و خطایی که در این روش غربالگری وجود دارد متخصصان به این نکته دست پیدا کردند که ماموگرافی تنها راه تشخیصی برای بررسی توده‌ های سرطانی نیست بلکه ممکن است ضمن انجام این غربالگری نتوانند تشخیص دقیق نسبت به بیماری‌ های احتمالی داشته باشند.

مطالعه بیشتر  متخصص زنان در شیراز

مهم است بدانید که ماموگرافی به تنهایی نمی‌ تواند راه حلی قطعی برای تشخیص سرطان‌ های مختلف باشد و گاهاً ممکن است با نتیجه منفی کاذب همراه گردد، اما پزشکان بر این باورند که با انجام ماموگرافی نمی‌ توانند به طور قطعی خوش خیم یا بدخیم بودن توده‌ های موجود در سینه را تشخیص دهند و ممکن است در کنار ماموگرافی برای بررسی ناهنجاری‌ های پیش آمده دیگر روش‌ های تشخیصی توصیه شود.

اگر بانوان ایمپلنت سینه انجام داده باشند یا پروتزهای سیلیکونی داشته باشند قطعاً در مواجهه با اشعه ایکس شفافیت و وضوح تصویر را کاهش می‌ دهد و احتمال عدم مشاهده بافت‌ های بیمار و غیرطبیعی نیز وجود دارد.

اما اگر تکنسین یا رادیولوژیست در چنین شرایطی بافت سینه را فشرده‌ تر از حد نرمال کند احتمال پارگی پروتز نیز وجود دارد این افراد نمی‌ توانند تنها به ماموگرافی اکتفا کنند و نیاز است که سایر روش‌ های تشخیصی برای بررسی بافت سینه انجام پذیرد.

هر آنچه که باید در مورد ماموگرافی بدانید

هر آنچه که باید در مورد ماموگرافی بدانید
هر آنچه که باید در مورد ماموگرافی بدانید

زمانی که صحبت از انجام ماموگرافی میشود این مسئله در ذهن بانوان وجود دارد که زمان مناسب برای انجام این آزمایش غربالگری چه موقع است، به یاد داشته باشید که قبل از دوره قاعدگی احتمال تحریک پذیرتر شدن سینه‌ ها وجود داشته و از آنجایی که سینه بین دو پدال فشرده میشود ممکن است برای افراد دردآور باشد، از این رو متخصصان برای انجام یک تست کاملاً نرمال در شرایط ایده‌آل یک هفته بعد از اتمام قاعدگی را زمان مناسبی می‌ دانند.

یک هفته بعد از قاعدگی میزان ترشح هورمون‌ ها کمتر شده و بافت سینه تحریک پذیر نیست، از این رو ضمن انجام ماموگرافی درد زیادی را متحمل نخواهید شد.

مطالعه بیشتر  عفونت واژن در بارداری چگونه است؟

برای انجام ماموگرافی نیازی به آمادگی خاصی نخواهید داشت اما بهتر است که در صورت داشتن هرگونه جراحی در ناحیه سینه قبل ماموگرافی حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، همچنین مهم است که سابقه ابتلا به انواع بیماری‌ های مربوط به سینه یا مصرف داروهای هورمونی را به پزشک اطلاع داده و در روزهای نزدیک به قاعدگی برای موموگرافی به مراکز مربوطه مراجعه نکنید.

اما زمانی که صحبت از هزینه‌ های پرداختی بابت ماموگرافی میشود بسیاری از افراد تمایل دارند تا از بیمه‌ های درمانی خود استفاده کنند هر چند که وزارت بهداشت تعرفه‌ ای مشخص را برای ماموگرافی در نظر می‌ گیرد، اما زمانی که برای ماموگرافی مراجعه می‌ کنید با توجه به نوع معاینات و تعداد تصاویر دریافتی از بافت سینه ممکن است هزینه‌ ها برای مراجعین کمی متغیر باشد، اما به یاد داشته باشید که این هزینه‌ ها قابل پرداخت بوده و می‌ توانید این چکاپ‌ های مهم را مرتباً انجام دهید.

به طور کلی ماموگرافی خطری برای افراد ندارد حتی اشعه ایکسی که استفاده میشود آنقدر ضعیف است که پس از تصویربردادی اثری از آن در بدن باقی نمی‌ ماند.

اما اگر تمایل دارید که جانب احتیاط را رعایت کنید حدوداً ۳ ساعت بعد از تصویربرداری از بانوان باردار و کودکان خردسال دوری کرده تا اشعه باقیمانده در بدن از بین برود، ناگفته نماند که اشعه تابیده شده به بافت سینه هرگز خطری برای سلامت مراجعین در پی نخواهد داشت.

با تمام این تفاسیر بهتر است که انجام ماموگرافی را امر جدی دانسته و برای انجام آن حتماً در زمان مناسب اقدام کنید با این کار می ‌توانید از آسیب‌ های خطرناک و پیشرونده محفوظ مانده و خیلی راحت و بدون دردسر از سلامت خود مراقبت کنید.

 

10 دیدگاه

  • zohre, 1403/03/21 @ 15:55 پاسخ

    سلام
    ماموگرافی درد داره؟

    • karimkhani, 1403/03/21 @ 16:06 پاسخ

      برخی از زنان ممکن است احساس ناراحتی یا فشار در هنگام فشرده‌سازی پستان‌ها در طی ماموگرافی داشته باشند، اما این ناراحتی معمولاً کوتاه‌مدت است. شدت ناراحتی می‌تواند بسته به فرد متفاوت باشد.

  • nilo, 1403/03/21 @ 15:56 پاسخ

    اگر نتیجه ماموگرافی غیر طبیعی باشه چیکار باید کرد؟

    • karimkhani, 1403/03/21 @ 16:05 پاسخ

      اگر نتیجه ماموگرافی غیرطبیعی باشد، نیاز به بررسی‌های بیشتر است. این ممکن است شامل تصاویر اضافی، سونوگرافی پستان، یا بیوپسی (نمونه‌برداری) باشد تا تشخیص دقیق‌تری انجام شود.

  • hosna, 1403/03/21 @ 15:58 پاسخ

    وقت بخیر
    آیا در دوران شیردهی میشه ماموگرافی انجام داد؟

    • karimkhani, 1403/03/21 @ 16:04 پاسخ

      اگر در حال شیردهی هستید، باید این موضوع را به پزشک و تکنسین ماموگرافی اطلاع دهید. ممکن است روش‌های تصویربرداری دیگری مانند سونوگرافی ترجیح داده شود تا از ایمنی بیشتر برخوردار باشد

  • ayda, 1403/03/21 @ 15:59 پاسخ

    چقدر طول میکشه تا نتیجه ماموگرافی انجام بشه؟

    • karimkhani, 1403/03/21 @ 16:04 پاسخ

      نتایج ماموگرافی معمولاً در طی چند روز تا دو هفته آماده می‌شود. پزشک شما نتایج را بررسی کرده و شما را از نتیجه مطلع می‌کند.

  • kimia, 1403/03/21 @ 16:01 پاسخ

    وقت بخیر
    فرق بین ماموگرافی غربالگری و تشخیصی چیه؟

    • karimkhani, 1403/03/21 @ 16:03 پاسخ

      ماموگرافی غربالگری: برای زنانی که هیچ علامت یا نشانه‌ای از بیماری پستان ندارند و به منظور پیشگیری و تشخیص زودهنگام انجام می‌شود.
      ماموگرافی تشخیصی: برای زنانی که علائمی مانند توده، درد، ترشح از نوک پستان یا تغییرات در پوست پستان دارند یا نتایج غیرطبیعی در ماموگرافی غربالگری داشتند، انجام می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button