عفونت واژن در بارداری چگونه است؟

عفونت واژن در بارداری چگونه است؟
  • ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
عفونت واژن در بارداری چگونه است؟
عفونت واژن در بارداری چگونه است؟

عفونت واژن در بارداری چگونه است؟

عفونت واژن در بارداری چگونه است؟ علائم شایع عفونت های واژن در بارداری چیست؟ راه های جلوگیری از بروز عفونت واژن در بارداری چیست؟ کلینیک زنان و زایمان در درمانگاه سهامی چه خدماتی ارائه می دهد؟

یکی از علائم شایع عفونت واژن در بارداری تغییر رنگ و بوی ترشحات واژن می باشد.

عفونت واژن انواع مختلفی دارد که شایع ترین آن ها عبارتند از:

عفونت های مخمری

خانم ها به دلیل به وجود آمدن قارچ های موجود در واژن، به عفونت های مخمری مبتلا می شوند. در بعضی از مواقع رشد بیش از حد این قارچ ها می تواند تعادل ارگاسم های واژن را نیز، بر هم زند.

در دوران بارداری مبتلا شدن به عفونت های مخمری افزایش پیدا می کند. این افزایش به دلیل تغییر میزان ترشح هورمون ها به وجود می آید. همچنین میزان قند در این دوران در واژن افزایش می یابد. که همین مسئله باعث رشد این عفونت ها می شود.

واژینوز باکتریایی در دوران بارداری

عفونت واژینوز باکتریایی می تواند تاثیرات منفی در سلامت مادر و جنین بگذارد. در حالی که این عفونت، علائم خاصی ندارد و نمی توان به راحتی تشخیص داده شود. اما بهتر است بدانید، در صورت احساس بوی تند و ناخوشایند ترشحات، احتمال وجود عفونت واژینوز باکتریایی زیاد است.

بیشتر خانم هایی که در دوران بارداری مبتلا به این عفونت شده اند، دچار زایمان زودرس می شوند. و این عفونت علاوه بر زایمان زود رس باعث می شود که، نوزاد کوچک تر از حد معمول و طبیعی خود متولد شود. بر همین اساس اگر از قبل، زایمان زودرس داشته اید یا وزن نوزاد دلبندتان نسبت به حالت طبیعی کم تر بود، حتما برای اقدام فرزند بعدی با پزشک زنان و زایمان جهت انجام آزمایش های لازم مراجعه فرمایید.

مطالعه بیشتر  رژیم غذایی در دوران بارداری

عفونت (STD)

بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند را (STD) می گویند.  بر همین اساس پزشک معالج برای تشخیص عفونت های واژن در ابتدا آزمایش عفونت مخمری را انجام می دهد. در صورتی که این آزمایش منفی باشد، پزشک آزمایش دیگری را به نام STD برای خانم ها تجویز می کند. به همین دلیل خانم های بارداری که از طریق رابطه جنسی دچار عفونت واژن شده اند، دچار زایمان زود رس می شوند. و امکان دارد که بعد از زایمان هم به صورت مکرر دچار این  عفونت ها گردنند. این عفونت نه تنها برای مادر بلکه برای جنین هم خطرناک است . عوارض  STD برای جنین عبارتند از:

  • کوری نوزاد
  • کری نوزاد
  • تولد نوزاد مرده
  • در موارد شدیدتر آسیب دائمی به مغز نوزاد وجود دارد.

عفونت کاندیدا

یکی از شایع ترین علت های بروز عفونت های قارچی در واژن خانم های باردار که نوعی مخمر هم به حساب می آید، عفونت کاندیدا گفته می شود. از جمله عوارض این عفونت در خانم های باردار را می توان خارش و سوزش در واژن و اطراف واژن نام برد.

نیسریا گنوره

این عفونت از طریق رابطه جنسی به رحم خانم ها وارد می شود که در علم پزشکی با نام سوزاک شناخته می شود.

کلامیدیا

امروز بیشتر خانم ها در سر تا سر جهان دچار این عفونت می شوند که مانند عفونت سوزاک، از طریق رابطه جنسی به خانم ها منتقل می شود.

تریکوموناس واژینالیس

ان عفونت هم مانند عفونت های سوزاک و کلامیدیا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود که طی آمار های به دست آمده گفته شده است که بیشتر مردان گرفتار این عفونت شده اند. اما تاثیر اصلی این عارضه بر روی خانم ها دیده شده است.

مطالعه بیشتر  بهترین کلینیک چشم پزشکی در شیراز
عفونت واژن در بارداری چگونه است؟
عفونت واژن در بارداری چگونه است؟

راه های جلوگیری از بروز عفونت واژن در بارداری

برای کاهش عفونت ها و ترشحات واژن در دوران بارداری چند راهکار وجود دارد که عبارتند از:

عدم مصرف مواد بهداشتی

در دوران بارداری برای تمیز کردن واژن نباید از مواد بهداشی استفاده کنید. زیرا واژن خود به خود با یک شست و شوی ساده تمیز می شود. بر همین اساس خانم ها باید پس از هر بار استفاده از توالت، شست وشوی واژن را از جلو به عقب انجام دهند. زیرا ممکن است، میکروب های مقعد به واژن منتقل گردد و سبب عفونت های درد ناک به خصوص در دوران بارداری شود.

خانم های بارداری که به صورت روزانه به شست و شوی واژن توسط مواد بهداشتی می پردازند، معمولا در اکثر مواقع دچار عفونت های باکتریایی می شوند. زیرا با شست و شوی مداوم این ناحیه، تمامی باکتری های مفید واژن و دور و اطراف آن، از بین می رود.

عدم رابطه جنسی با چند شریک

خانم ها در طول دوران زندگیشان برای مبتلا نشدن به این عارضه باید تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشند. همچنین  قبل از رابطه جنسی هم باید با انجام آزمایش های لازم از عدم ابتلاء خود و شریک جنسی شان به هر گونه عفونت و بیماری جنسی مطمئن شوند.

خشک کردن واژن بعد از شست و شوی و استفاده از لباس نخی

خانم ها باید به طور کلی بعد از شست و شوی واژن، این ناحیه را به خوبی خشک نمایند. زیرا رشد باکتری در ناحیه گرم و مرطوب بیشتر است. علاوه بر خشک کردن، باید حتما از لباس زیر نخی در شبانه روز استفاده کنند. لباس های نخی  می تواند عرق های بدن شما را به خوبی جذب و به گردش هوا نیز کمک شایانی کنند. بر همین اساس خشک نکردن واژن و دور و اطراف آن یا پوشیدن لباس تنگ و پلاستیکی می تواند باعث رشد باکتری و عفونت های زیادی مخصوصا در دوران بارداری شود.

مطالعه بیشتر  آنژین قلبی چیست ؟

عدم استفاده از انواع عطر و دئودورانت در قسمت واژن

در این دوران استفاده از عطر و انواع اسپری ها برای از بین بردن بوی بد واژن ممنوع می باشد. زیرا این امر می تواند سبب تحریک و حساس شدن و همینطور عفونت های واژنی گردنند.

بنابراین برای اطمینان بیشتر در صورت احساس هر وضعیت غیرمعمول یا تغییر شرایط، با پزشک زنان و زایمان خود تماس  حاصل فرمایید.

کلینیک زنان و زایمان در درمانگاه سهامی چه خدماتی ارائه می دهد؟

یکی از مهم ترین عضو های این درمانگاه، بخش زنان و زایمان است. درمانگاه سهامی یکی از درمانگاه‌های فوق‌العاده معتبر و مجهز در شیراز، که با ارائه خدمات متنوع به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به تمامی مردم عزیز ایران می باشد.  خانم ها با مراجه به این درمانگاه می توانند تمامی مشکلات رحمی خود را نظیر عفونت های واژنی، ناباروری و هر گونه موارد مهم در رابطه با بارداری را رفع نمایند.

در لیست زیر چند نمونه از خدماتی که در این کلینیک زنان و زایمان در درمانگاه سهامی ارائه داده می‌شود، بیان شده است. که عبارتند از:

  • غربالگری
  • مراقبت های دوران بارداری
  • سونوگرافی
  • نازایی
  • مشاوره
  • و…

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

سایر مقالات

رادیولوژی در شیراز

رژِیم غذایی در شیراز

نقص مادرزادی قلب

سونوگرافی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button