ازمایش زردی نوزادان در شیراز

آزمایش زردی نوزاد
  • ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

علت زردی در نوزادان

همه ما حداقل یک بار نوزادانی را دیده ایم که بر اثر زرد شدن پوست و زرد شدن سفیدی چشم به پزشک مراجعه کرده و متخصصان می توانند روش های درمانی مختلف را برای بهبود این عارضه انجام می‌دهند.

همواره باید بدانید که زردی در نوزادان فرایندی خطرناک است که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود، البته این عارضه قابل درمان بوده و به در اثر رسیدگی به موقع خطری برای نوزاد ندارد.

علت اصلی بروز زردی در نوزادان وجود بیلی روبین در خون آنها می باشد، نکته ای که باید بدانید این است که نوزادان تا زمانی که در رحم مادر قرار دارند از کبد مادر استفاده کرده و تصفیه خون برای آنها انجام میشود.

اما پس از تولد ممکن است تا چندین روز کبد کارکرد درست و مناسبی نداشته باشد و در این شرایط مقداری بیلی روبین در خون باقی مانده که با زردی پوست و یا زرد شدن سفیدی چشم نمایان میشود.

متخصصان سعی دارند که از طریق آزمایش خون مقدار بیلی روبین موجود در خون را سنجیده تا بتوانند راه های درمانی گوناگون را انجام دهند، اما باید بدانید ماندن روبین در خون خطرناک بوده و باید به واسطه دستگاه های مخصوص از بدن کودکان خارج شود.

اما این شرایط در صورتی فراهم است که هر چه سریعتر به زردی کودکان رسیدگی شود تا موجب مرگ سلول های قرمز نشود، اگر بتوانید به موقع به زردی نوزادان رسیدگی کنید، این عوارض بهبود پیدا می‌ کند و سلول های قرمز که حامل اکسیژن هستند هرگز آسیب ندیده و هرگز مشکلات، آسیب ها و بیماری های زیادی در ناحیه مغز به وجود نخواهد آمد.

مطالعه بیشتر  یک دندانپزشک خوب، چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهبود زردی نوزادان با روش خانگی

بهبود زردی نوزادان با روش خانگی
بهبود زردی نوزادان با روش خانگی

برخی افراد تصور می‌ کنند که تغذیه مادر تاثیر مستقیمی با زردی نوزادان دارد، اما این نظریه کاملا اشتباه است، تغذیه مادر و مصرف خوراکی ها با طبع گرم و سرد هیچگونه تاثیری بر بروز زردی نوزادان و یا بهبود آن نخواهد داشت.

توصیه ای که از طرف متخصصان به بانوان میشود این است که برای بهبود زردی کودکان به طور مکرر شیر مادر باید به نوزاد برسد و این امر سبب دفع مدفوع شده که به مرور زمان میزان بیلی روبین را کاهش می دهد.

اما اگر با انجام این فرآیند باز هم زردی نوزادان در سطح مطلوب قرار نگرفت، باید به پزشک مراجعه کرد تا با استفاده از دستگاه های مخصوص اقدام به حذف بیلی روبین از خون کودکان نمایند.

نوزادانی که با وجود دیابت مادر متولد میشوند و یا وزن کمتر از دو نیم کیلو گرم دارند، بیشتر در معرض آسیب هایی مانند زردی قرار می‌ گیرند.

این نوزادان معمولا در روزهای اولیه زندگی به طور مناسب از شیر مادر تغذیه نمی کنند، همچنین نوزادان نارس بیش از دیگر افراد در معرض بیلی روبین در خون و پس از آن زردی قرار خواهند گرفت.

آزمایش مناسب برای زردی کودکان

آزمایش مناسب برای زردی کودکان
آزمایش مناسب برای زردی کودکان

زمانی که فردی با زردی نوزاد مواجه میشود در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کرده تا متخصصان با بررسی‌ های دقیق تشخیص دهند که کدام روش برای بهبود زردی نوزاد مناسب است.

لازم است بدانید که آزمایش زردی نوزادان در شیراز و در دیگر مراکز استان‌ ها انجام می‌ پذیرد و این فرآیند با استفاده از دستگاه های مخصوص و تجربه پزشکان انجام خواهد شد.

مطالعه بیشتر  آزمایشگاه تخصصی در شیراز

اگر بیلی روبین در بدن باقی بماند باعث آسیب به سلول‌ های خونی شده و قطعاً به دنبال آن دیگر مشکلات نیز نمایان می‌گردد.

توجه داشته باشید که آزمایشات از روی بررسی جسم نوزادان انجام شده و گاهی اگر لازم باشد متخصصان برای بررسی دقیق تر آزمایش خون را برای نوزادان انجام می دهند، پس از آن نوزاد را دستگاه های خاص قرار داده تا در معرض نور سفید بهبود پیدا کنند، اغلب نیازی به دارو درمانی و یا بستری در مراکز درمانی نخواهد داشت.

البته این شرایط بستگی به میزان بیلی روبین موجود در خون نوزادان دارد، به همین دلیل متخصصان توصیه می‌ کنند که پس از تولد حتما به نواحی مختلف بدن کودکان توجه کنید که اگر زردی شدت پیدا کرد سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر به واسطه زردی، نوزادان را در بیمارستان بستری کنند، متخصصان در طی روز یک یا دو بار مقدار اندکی خون را از بدن آنها خارج کرده تا مورد آزمایشات دقیق قرار دهند و نهایتاً تشخیص دهند که این نوزاد نیاز به بستری مجدد دارد یا والدین می‌ توانند در محیط منزل از آن مراقبت کنند.

خطرات زردی نوزاد

خطرات زردی نوزاد
خطرات زردی نوزاد

همواره لازم است بدانید که زردی در نوزادان می تواند سبب بروز خطرات و آسیب های جدی شود که حتماً باید به این آسیب رسیدگی نمایید.

اگر میزان بیلی روبین در خون نوزادان محدود باشد هیچ گونه نگرانی نداشته و به مرور زمان همین مقدار محدود هم برطرف میشود.

اما اگر سطح بیلی روبین در خون نوزاد زیاد باشد قطعاً تخریب گلبولهای قرمز اتفاق می‌ افتد که تاثیر مستقیم و مخرب آن ابتدا بر روی مغز نمایان خواهد شد.

مطالعه بیشتر  ارتودنسی دندان در بزرگسالان چیست؟

اگر سلول های مغزی آسیب ببینند، مشکلات جبران ناپذیری را برای کودک به همراه می‌ آورد و گاهی ممکن است نوزاد هیچگونه تمایلی به مصرف شیر مادر نداشته باشد.

این کودکان به تدریج ضعیف تر شده و گاهی ممکن است انقباضات عضلانی را تجربه کنند، این کودکان در سنین بالاتر اختلالات زیادی در درک، تکلم و یا شنوایی خواهند داشت که قطعاً این شرایط برای هیچ‌ یک از والدین قابل تحمل نمی باشد.

بهتر است که اگر نوزاد شما حتی در مقادیر محدود رنگ زردی دارد به پزشک مراجعه کرده تا برای اطمینان بیشتر آزمایشات مربوطه را انجام دهید.

همانطور که می دانید مراقبت از کودکان به ویژه نوزادان کار چندان آسانی نمی باشد و همواره در روزهای اولیه پس از تولد باید فردی کامل هوشیاری و باتجربه از نوزادان مراقبت کند تا در صورت بروز هرگونه تغییر به پزشک مراجعه کرده و آسیب پیش آمده را پیش از ایجاد مشکلات جدی تر برطرف نمود.

اکثر کودکان بعد از تولد زردی را تجربه می کنند که قابل درمان بوده و هیچگونه خطری برای سلامت آنها نخواهد داشت، و بهتر است که نسبت به این عارضه نچندان خطرناک بی اهمیت نبوده و در صورت بروز آن اقدامات لازم را برای کنترل و رفع آن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button