آزمایش بیلی روبین در شیراز

آزمایش بیلی روبین
  • ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

نحوه انجام آزمایش بیلی روبین

یکی از مشکلات شایع در بین نوزادان وجود زردی پس از تولد می باشد، البته به این عارضه یرقان گفته میشود که به دلیل وجود سطح زیادی از بیلی روبین در خون اتفاق می افتد.

کنترل بیلی روبین در کودکان و نوزادان آسان تر بوده و متخصصان می توانند با روش های ابتدایی این آسیب را برطرف کنند، اما اگر آزمایش بیلی روبین برای افراد بزرگسال انجام شود شرایط و قواعد خاصی داشته که با رعایت آنها نتیجه آزمایش دقیق تر میشوند.

اما معمولا بیلی روبین در بدن کودکان پس از تولد تا چند روز باقی می ماند که در بسیاری از نوزادان با زردی پوست و یا زردی چشم نمایان می گردد، متخصصان توصیه اکید دارند که به محض زرد شدن پوست نوزادان آنها را به پزشک ارجاع داده تا در صورت صلاح دید پزشک اقدامات لازم برای درمان بیلی روبین انجام پذیرد.

بیلی روبین به تنهایی آسیب‌ های زیادی به گلبول‌ های قرمز وارد می کند و باید در مرحله اول میزان بیلی روبین در خون نوزادان سنجیده شود.

اگر افراد بزرگسال به بیلی روبین مبتلا شوند قطعا اختلالات زیادی در کارکرد کبد آنها وجود دارد اما برای نوزادان این شرایط متفاوت است و بعد از تولد ممکن است چند روز زمان ببرد تا کبد فعالیت خود را به درستی آغاز کند، به همین دلیل بیلی روبین در خون باقی مانده که متخصصان با روش های ساده سعی در خارج کردن این عنصر خطرناک دارند.

مطالعه بیشتر  ختنه چه زمانی باید انجام شود

بسیاری افراد تمایل دارند تا فرآیند آزمایش بیلی روبین را به طور دقیق دانسته تا بتوانند سطح آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهند و در صورت نیاز بدانند که باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهند.

زمانی که پوست رو به زردی می رود متخصصان ابتدا آزمایش خون را برای شخص در نظر می‌ گیرند و به واسطه آن می توانند میزان بیلی روبین در خون را بسنجند.

در این شرایط حتما بیلی روبین در خون وجود دارد اما این که مقدار آن تا چه حد است تنها از طریق آزمایش خون مشخص میشود.

اگر میزان بیلی روبین محدود باشد متخصصان تنها برای چند ساعت نوزادان را در دستگاهی که دارای نور سفید رنگ قرار می دهند تا بتوانند با تغییرات خاصی در سیستم بدنی نوزادان بیلی روبین را با روش های گوناگون دفع کنند.

اما در افراد بزرگسال بیلی روبین با این روش از بدن خارج نمیشود، و متخصصان در این شرایط دارو درمانی را برای افراد در نظر خواهند گرفت.

خونی که در بدن انسان ها گردش دارد می تواند حاوی مقدار زیادی مواد خاص باشد که در سطح بدن تجمع پیدا می‌ کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از آسیب ها و یا کمبودها از طریق خون مشخص میشوند و متخصصان می توانند با انجام آزمایش خون و خارج کردن مقدار محدودی خون از رگ ها متوجه شوند که در سطح بدن چه اعمال و واکنش هایی اتفاق می‌افتد.

خطرات عدم درمان بیلی روبین

خطرات عدم درمان بیلی روبین
خطرات عدم درمان بیلی روبین

برخی افراد تصور می‌ کنند که زردی در کودکان به مرور زمان بهبود پیدا می‌ کند، و یا سعی دارند که با مصرف برخی از مواد خوراکی و یا شیوه‌ های سنتی این عارضه را بهبود ببخشند.

مطالعه بیشتر  کلینیک چشم پزشکی در شیراز

چنین روش هایی از نظر علمی کاملا مردود اعلام شده و متخصصان توصیه می‌ کنند که پیش از به خطر انداختن سلامت نوزادان آنها را به اولین مرکز درمانی انتقال دهید.

متخصصان می‌ دانند که بیلی روبین تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت بدن ایفا می کند و اولین و خطرناک ترین آسیب ها در ناحیه مغز به وجود می‌ آید.

گلبول های قرمز در بدن انسان ها وظیفه حمل مواد مغذی و اکسیژن را به سطح بدن داشته و اگر بیلی روبین در خون باقی بماند فرایند کار گلبول های قرمز با اختلال مواجه میشود و سلامت شخص تا حد زیادی به خطر می‌ افتد.

متخصصان توصیه می‌ کنند که زردی کودکان را حتما جدی بگیرید هر چند که ممکن است فرایندی ساده باشد و به راحتی طی مدتی کوتاه به طور کامل درمان شود، اما باید اقدامات لازم برای دفع بیلی روبین از بدن کودکان انجام پذیرد.

افراد بزرگسال با دارو درمانی و افراد کودک و یا نوزادان با مصرف مداوم شیر مادر می توانند این آسیب را بهبود ببخشند، مادر باید به طور پیوسته مقدار زیادی از شیر خود را در اختیار نوزاد قرار دهد که با دفع مکرر نوزادان تا حد زیادی بیلی روبین از بدن خارج میشود.

معمولا متخصصان از دستگاه های مخصوص استفاده می کنند که بر اثر تابش نور سفید بر سطح پوست نوزاد می‌ توانند بیلی روبین را تجزیه کرده و به راحتی از بدن نوزاد خارج کنند، باید بدانید که اگر زردی کودکان با چنین روش ساده درمان میشود بهتر است که نسبت به آن هرگز کوتاهی نکنید و خود و فرزندتان را وارد پروسه های درمانی شدیدتر ننمایید.

مطالعه بیشتر  کلینیک روانشناسی در شیراز

نکات پایانی

نکات پایانی
نکات پایانی

متخصصان به تمامی افراد در گروه‌ های سنی مختلف توصیه می‌ کنند تا از سلامت خود مراقبت کرده و نسبت به کارکرد درست سایر ارگان ها حساسیت ویژه ای به خرج دهند، شما سالانه یک الی دوبار می توانید آزمایش خون تکمیلی را انجام دهید و می توانید هر گونه اتفاقات مثبت و منفی که در بدنتان رخ می‌ دهد را متوجه شوید.

به عنوان مثال اگر احساس می کنید پوست شما کمی زرد میشود، با یک آزمایش خون ساده سطح آنزیم‌ ها، هورمون‌ ها و بیلی روبین خون برسی میشود و متوجه خواهید شد که علت این عارضه از کجا نشأت می‌ گیرد.

اگر کبد کارکرد نادرستی داشته باشد تاثیرش بر روی پوست نمایان میشود، مانند زمانی که فرد به کبد چرب مبتلا شده و لکه های قهوه ای و انواع جوش بر روی پوست به وجود می‌ آید، همچنین اگر سطح بیلی روبین زیاد باشد و کبد قادر به تجزیه آن نباشد رنگ پوست شما زرد شده که ممکن است به بیماری یرقان مبتلا شوید.

در چنین شرایطی با انجام آزمایش خون متوجه میشوید که چه مقدار از بیلی روبین در خون شما وجود دارد که می‌ توانید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای رفع و تجزیه آن انجام دهید، اما این فرایند برای نوزادان کمی حساس تر انجام میشود و باید خیلی ضربتی و به سرعت بیلی روبین از خون آنها خارج گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button