متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان
  • ۱۴۰۳/۰۵/۰۵

بررسی مهمترین وظایف متخصص زنان و زایمان

وجود راه‌ های ارتباطی گسترده باعث شده تا در جوامع مختلف افراد آگاهی زیادی نسبت به مسائل مختلف داشته باشند و هوشیاری آنها در مورد بیماری‌ های پنهان و خاموش باعث میشود تا از سلامت خود بیشتر مراقبت کنند.

بانوان نیز به دلیل حساسیت جسمانی بالایی که دارند مهم است که در صورت نیاز و پیش از بروز آسیب‌ ها و اختلالات مختلف معاینات سالانه را انجام داده و اگر چکاپ‌ ها تحت نظر بهترین متخصص زنان انجام شود از آسیب‌ های خطرناک محفوظ می‌ مانند.

پزشک زنان کسانی هستند که می‌ توانند در زمینه حفظ سلامت دستگاه تناسلی و تولید مثل بهترین خدمات درمانی را به بانوان ارائه دهند.

قطعاً این سوال در ذهن همه بانوان وجود دارد که متخصصین زنان چه کسانی هستند و چه خدماتی را می‌ توانند به مراجعین خود ارائه دهند.

پزشک زنان اطلاعات کاملی در مورد دستگاه تناسلی زنان و سیستم تولید مثل آنها دارند، هرگونه اختلال و آسیب در این محدوده را می‌ توانند با دقت بررسی و ارزیابی کرده و بهترین شیوه‌ های درمانی را انجام خواهند داد.

از مهمترین وظایف پزشک زنان باید به تشخیص اختلالات سیستم تولید مثل اشاره کرد، آسیب‌ هایی مثل آندومتریوز، ناباروری، کیست‌ های تخمدانی و دردهای لگنی همگی مواردی هستند که توسط متخصص زنان بررسی میشوند.

پزشک زنان در مورد سرطان‌ های زنانه اطلاعات کاملی داشته و اگر این سلول‌ های غیرطبیعی در دهانه رحم، تخمدان‌ ها و دیگر قسمت‌ ها پدیدار شوند به واسطه سایر روش‌ های تشخیصی قابل بررسی بوده و متخصصان می‌ توانند نوع سلول‌ ها را تشخیص دهند و بهترین شیوه درمانی را در پیش می‌ گیرند.

همانطور که می‌ دانید متخصصانی که در حوزه زنان و زایمان فعالیت دارند می‌ توانند بهترین خدمات درمانی را به بانوان باردار ارائه داده و تا پایان ۹ ماهه بارداری و طی کردن مراحل زایمان با مراجعین همراه خواهند بود.

مطالعه بیشتر  رژیم غذایی در دوران بارداری

درمان کدام بیماری‌ ها بر عهده پزشکی زنان است؟

درمان کدام بیماری‌ ها بر عهده پزشکی زنان است؟
درمان کدام بیماری‌ ها بر عهده پزشکی زنان است؟

آسیب‌ های رحمی و هرگونه اختلال در سیستم تناسلی بانوان مشکلات زیادی را در پی دارد و همه بانوان نسبت به این عوارض باید کاملاً هوشیار باشند.

یکی از بیماری‌ های شایع در زنان تنبلی تخمدان است که با نام سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز شناخته میشود.

این بیماری در بین زنان نسبتاً شایع است و در سنین باروری اتفاق می‌ افتد، اغلب کسانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند اختلالات هورمونی را تجربه کرده و نامنظم بودن دوره قاعدگی نشانه اول این اختلال است.

زمانی که هورمون آندروژن که یک هورمون مردانه شناخته میشود در بدن زنان افزایش پیدا کند علاوه بر قطع قاعدگی و یا نامنظم شدن آن رشد موهای زائد نیز در بدن زیاد میشود، آکنه بیشتر شده و چاقی اتفاق می‌ افتد.

با بروز این نوع بیماری‌ ها متخصصین زنان می‌ توانند بهترین شیوه درمانی را به بانوان ارائه داده و مطابق با وضعیت بیماران روند درمان آغاز میشود.

زمانی که صحبت از کیست‌ های تخمدانی میشود یا بحث فیبروم‌ های رحمی به میان می‌ آید بانوان نگرانی بسیار زیادی را تجربه می‌ کنند اما باید بدانید که این آسیب‌ ها کاملاً ناخواسته اتفاق افتاده و مشکلات و دردهای زیادی را برای بانوان ایجاد می کند.

سایر بیماری‌ های رحمی مانند پولیپ‌ ها و هرگونه آسیب‌ های تخمدانی باعث میشود تا عملکرد رحم مختل شده و گاهاً بانوان با ناباروری مواجه میشوند هر چند که ممکن است دیگر آسیب‌ ها مانند خونریزی و دردهای پیوسته نیز با آنها همراه باشد.

متخصصین زنان می‌ توانند برای درمان این بیماری‌ ها بهترین راه حل را به بیماران خود ارائه دهند، همچنین می‌ توانند عمل هیسترکتومی را انجام داده و در صورت نیاز با بستن لوله‌ ها راه حل مناسب را برای عدم بارداری پیش روی بانوان می‌ گذارند.

اما این پزشکان تنها در زمینه جراحی و درمان آسیب‌ های رحمی فعالیت نمی‌ کنند بلکه می‌ توانند قبل از بارداری و حین بارداری بهترین مشاوره را به بانوان ارائه داده تا این دوره حساس را به سلامت سپری کنند.

مطالعه بیشتر  اختلال خواب و تاثیر آن در سه ماه اول بارداری

اما اگر پزشک متوجه شود که دوره بارداری کاملاً پرخطر است و امکان ادامه بارداری وجود ندارد با ارائه مشاوره جهت سقط جنین راهکار مناسب را به بانوان خواهند گفت، متخصصین زنان با شناختی که در مورد بیماری‌ های زنانه دارند می‌ توانند ناباروری و نازایی را درمان کنند، البته این امر مستلزم آن است که سایر روش‌ های تشخیصی تحت نظر پزشک انجام شود تا پس از پیدا کردن علت نازایی بهترین شیوه درمانی انجام پذیرد.

با افزایش سن بسیاری از بانوان مشکلاتی از جمله افتادگی رحم را تجربه می‌ کنند این مسئله باید خیلی زود درمان شود و اغلب علت آن ضعف‌ های شدیدی است که در عضلات شکمی اتفاق می‌ افتد.

اگر بانوان با افتادگی رحم مواجه باشند به واسطه انجام جراحی توسط پزشک زنان امکان بازگرداندن رحم در جایگاه اصلی آن وجود دارد، همه بانوان می‌ توانند برای انجام چکاپ‌ های سالانه و انجام تست پاپ اسمیر به متخصص زنان مراجعه کنند.

پزشکان می‌ توانند مشاوره‌ های خوبی در مورد قرار دادن یا برداشتن آی یو دی به بانوان ارائه دهند.

همچنین بانوانی که وارد دوره یائسگی میشوند می‌ توانند با قرار گرفتن تحت نظر پزشک این دوره حساس را با کمترین میزان عوارض سپری کنند.

اگر بانوان در طی دوره بارداری متوجه شوند که با حاملگی پوچ یا حاملگی خارج از رحم مواجه هستند تنها پزشک زنان است که می‌ تواند در این زمینه به آنها کمک کند.

بیماری‌ های زنانه مثل آندومتریوز یا دیگر آسیب‌ های عفونی مانند زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از جمله بیماری‌ هایی هستند که باید توسط پزشک زنان بررسی و درمان شود.

پزشک زنان در زمینه بهبود اختلالات قاعدگی و مشکلات هورمونی تبحر و تجربه کافی داشته و می‌ توانند هرگونه بیماری‌ های رایج زنانه را درمان کنند.

مطالعه بیشتر  کلینیک زنان و زایمان در شیراز

متخصصانی که در زمینه زنان فعالیت می‌ کنند تنها تخصص در جهت بهبود بیماری‌ ها ندارند بلکه می‌ توانند سایر فرایندهای زیبای مانند لابیاپلاستی را برای بانوان انجام داده و هرگونه آسیب‌ های مربوط به ناحیه تناسلی را با فرایندهای تخصصی بهبود می‌ بخشند.

چه زمان باید به پزشک زنان مراجعه کنیم؟

چه زمان باید به پزشک زنان مراجعه کنیم؟
چه زمان باید به پزشک زنان مراجعه کنیم؟

 

همه بانوان باید بدانند که چه زمانی موظفند به پزشک زنان مراجعه کنند، انجام تمامی تست‌ های دوره‌ ای برای بانوان الزامی است به ویژه زمانی که روابط جنسی را آغاز کرده و مهم است که تست پاپ اسمیر به صورت سالانه انجام پذیرد.

اما اگر متوجه میشوید که بی‌ دلیل دردی در ناحیه شکم به وجود می‌ آید و این درد در قسمت انتهای شکم بیش از دیگر نواحی است باید از سلامت لگن مطمئن شوید.

همچنین اگر دردهای قاعدگی بیش از حد طبیعی باشد به گونه ای که زندگی فرد را مختل کند باید برای بررسی بیماری‌ های احتمالی مربوط به رحم به پزشک زنان مراجعه شود.

هرگونه اختلال در روند قاعدگی یا بی‌ نظمی در آن نشانه‌ ای از آسیب‌ های مربوط به تخمدان است، بهتر است که سریعاً به پزشک مراجعه کرده و علت پریودهای نامنظم را بررسی کنید.

فراموش نکنید که اگر هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن دردی را در ناحیه واژن احساس می‌ کنید نباید نسبت به آن بی توجه باشید، البته مهم است که در دوره‌ هایی که تصمیم به بارداری دارید به پزشک زنان مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را از آنها دریافت کنید، در این مرحله بیماری‌ های احتمالی مثل فشار خون بالا، عفونت، دیابت و اختلالات ژنتیکی را بررسی کرده و شما را برای یک بارداری موفق راهنمایی می‌ کنند.

همواره اگر روش‌ های درست را برای بارداری انجام می‌ دهید و ضمن تلاش کافی به موفقیت نمی‌ رسید باید علت ناباروری مشخص شود، در چنین شرایطی مراجعه به پزشک زنان الزامی است.

همچنین اگر احساس می‌ کنید که دچار کم خونی یا رنگ پریدگی هستید یا عدم تقارن در سینه‌ ها را مشاهده می‌ کنید حتماً به یک پزشک زنان مراجعه کرده و علت این آسیب‌ ها را جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button