بیلیروبین یا زردی نوزاد

بیلیروبین یا زردی نوزادان
  • ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
بیلیروبین یا زردی نوزادان
بیلیروبین یا زردی نوزادان

بیلیروبین یا زردی نوزادان

بیلی روبین یا زردی چیست؟ آزمایش بیلی روبین یا زردی چیست؟ آیا زردی یا یرقان درد دارد؟ درمان بیماری بیلی روبین چیست ؟ آیا می توان این بیماری را به روش خانگی رفع کرد؟ چگونه بیلی روبین را کاهش دهیم؟ آیا بیلی روبین بالا خطرناک است؟ آیا بیلی روبین قفقط مختص به نوزادان است؟

درمان زردی نوزادان

یکی از شایع‌ ترین مشکلاتی که بسیاری از نوزادان از بدو تولد با آن مواجه میشوند، زردی پوست و سفیدی چشم آنها است، این مشکل دلیلی کاملاً علمی داشته و اگر به آن رسیدگی شود بهبود پیدا می‌ کند.

زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار می‌ گیرند بیلی روبین در خون آنها تولید میشود که به واسطه کبد مادر از بدن جنین پاکسازی شده و سلامت او را حفظ می‌ کند.

اما زمانی که نوزاد از رحم مادر خارج میشود این بیلی روبین در بدن او باقی می ماند و تا زمانی که کبد به کار می‌ افتد ممکن است بیلی روبین در خون کودک باقی مانده و با حالتی مانند زردی پوست و زرد در سفیدی چشم نمایان میشود.

بهترین روش برای درمان زردی نوزادان استفاده از دستگاه های مخصوص است که به واسطه نوری سفید رنگ کمک به دفع بیلی روبین از بدن نوزادان می کند.

متخصصان توصیه می‌ کنند که اگر کودک شما با زردی مواجه میشود حتما به کلینیک‌ های درمانی مراجعه کرده و طبق نظر متخصصان و طی زمان مشخص شده باید کودک را در معرض این نور سفید رنگ قرار دهید، این دستگاه ها با هزینه های بسیار مناسب در اختیار افراد قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر  ارتودنسی دندان در بزرگسالان چیست؟

نا گفته نماند که اگر زردی درمان نشود آسیب های مغزی بسیار زیادی را برای نوزادان به همراه می‌ آورد که قطعاً باعث از دست رفتن سلامتی آنها به طور دائم خواهد شد.

میزان زردی کودکان با یکدیگر متغیر است، هر چه شدت آن بیشتر باشد کودکان باید مدت بیشتری در این دستگاه باقی بمانند.

در هر صورت این اطمینان را به شما می دهیم که این دستگاه درمان قطعی زردی کودکان است، و پس از بهبود کامل به هیچ عنوان این زردی بازگشت نداشته و سلامت کودک را تحت تاثیر منفی قرار نمی‌ دهند.

یرقان یا زدی در نوزادان چیست؟

یرقان یا زردی به‌ معنی تغییر رنگ و زرد شدن پوست نوزادارن می باشد. یرقان خودش یک بیماری نیست، درواقع نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است. این بیماری به صورت زرد شدن پوست و سفیدی چشم، خود را نشان می‌دهد. این بیماری، ناشی از وجود ماده ای زرد رنگ در صفرا به اسم بیلی روبین در خون است.

علت به وجود آمدن  زردی یا یرقان چیست؟

کبد دربدن انسان وظیفه هضم چربی را توسط ماده ای به نام صفرا دارد که کار صفرا در اصل ذخیره کردن و ساختن و حتی خارج ساختن مواد غذایی می باشد. این امر از شکسته و تجزیه شدن گلبولهای قرمز در بدن به وجود می آید. این ماده باعث میشود که رنگ ادرار زرد و همچنین رنگ مدفوع قهوه ای شود. حال اگر این ماده به صورت غیر طبیعی وارد سیستم گردش خون شود فرد دچار علائم زردی یا یرقان می شود.

چه زمانی نوزاد به زردی دچار میشود؟

زمانی نوزاد دلبندتان به یرقان یا زردی پوست و چشم دچار میشود که نارسایی زودرس قبل از هفت ماهگی داشته باشد. همچنین بعضی از نوزادان شیرخواری که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز دچار زردی می‌شوند.

مطالعه بیشتر  راه های جلوگیری از آبسه دندان شیری در کودکان

حال اگر این زردی در نوزادان بیش از حد ادامه پیدا کند و درمانی صورت نگیرد، موجب بیماری های دیگری از جمله ناشنوایی، فلج مغزی و همچنین بیماری های دیگر مغزی به وجود می آید.

بیلیروبین یا زردی نوزادان

درمان بیماری زردی یا بیلی روبین در نوزادان

  • نور درمانی یا فتوتراپی: در این روش باید نوزاد را زیر لامپ های مخصوصی که نور آن در طیف آبی و سبز است قرار دهیم. که با استفاده از این دستگاه فتوتراپی می توان با تابش نور مخصوص به بدن کودک باعث شکسته شدن بیلی روبین جمع شده در زیر پوست نوزاد شود.
  • ایمونوگلوبین وریدی: ایمونوگلوبین یکی از پروتئین‌های خون است که میزان پادتن‌ها را کاهش می‌دهد. تزریق وریدی ایمونوگلوبین شدت زردی و ضرورت انتقال خون را کاهش می‌دهد.
  • انتقال خون: اگر زردی شدید به درمان‌های دیگر واکنش نشان ندهد، نوزاد به تعویض خون نیاز خواهد داشت.
  • برای درمان نوزادی که زردی گرفته ابتدا باید در نور روز توسط پزشک معاینه شود. به این صورت که پزشک معالج با قرار دادن انگشت شست خود روی پوست نوزاد کمی فشار بیاورد تا سرخی پوست به رنگی سفید یا بی رنگ گردد وبلافاصله بعد از برداشتن انگشت خود مشاهده کند که آیا رنگ پوست نوزاد زرد است یا خیر.
  • روش ها و شیوه های مختلفی برای تشخص زردی نوزادان وجود دارد که ساده ترین و راحت ترین آن استفاده از دستگاه بیلی چک است.

با استفاده از دستگاه بیلی چک دیگر نیازی نیست که از نوزادان آزمایش خون دریافت شود زیرا دستگاه بیلی چک به جای سوزن از نور استفاده میکند و نوزادان دلبند شما هیچ دردی را احساس نمی کنند.

آزمایش خون یکی دیگر از روش های تشخیص زردی یا یرقان نوزادان می باشد. اما آزمایش خون برای نوزاد تازه به دنیا آمده بسیار دردناک است. و همچنین برای والدین بسیار اضطراب آور می باشد به علاوه آزمایش خون ممکن است زمان طولانی تری را صرف کند تا نتایج آزمایش مشخص شود اما دستگاه بیلی چک بهترین و سریع ترین راه برای تشخیص زردی نوزادتان می باشد.

مطالعه بیشتر  ازمایش زردی نوزادان در شیراز

علائم بیماری زردی در نوزادان

زردی یا بیلی روبین ابتدا از صورت نوزاد شروع و سپس به همین ترتیب در قفسه سینه، شکم و همچنین در پاها و گاها امکان دارد که رنگ چشم نوزاد هم زرد شود که این زردی در نوزادان هم به صورت خفیف و همچنین به صورت متوسط و شدید صورت می گیرد.

اگر نوزاد دلبندتان دچار زردی خفیف شود صرفا ظرف مدت دو تا سه هفته به صورت خود به خود درمان خواهد شد اما اگر زردی نوزاد، متوسط یا شدید باشد باید مدت بیشتری را تحت مراقب و درمان در بخش نوزادان نگهداری شود و یا گاها امکان دارد که نوزاد را درصورت وخیم شدن زردی به بیمارستان باز گردانند.

بهترین درمانگاه درمان زردی نوزاد در شیراز

درمانگاه سهامی یک مرکز درمانی خصوصی می باشد. ولی میزان هزینه هایی که از مرکز درمان دریافت می‌شود، بسیار کمتر از سایر درمانگاه ها هست.

لازم به ذکر است که یکی از مهمترین ویژگی‌های این درمانگاه داشتن مجهز ترین و پیشرفته ترین دستگاه ها میباشد.

تمامی کودکانی که در رده‌های سنی مختلفی نیاز به مراقبت دارند، به راحتی می‌توانند برای معاینه و درمان به این درمانگاه که دارای تیم حرفه ای است بستری شوند و والدین بدون هیچگونه نگرانی به راحتی می‌توانند برای جلوگیری و درمان بیلی روبین یا زردی نوزاد خود به این بخش مراجعه نمایند.

شما از طریق وبسایت درمانگاه تخصصی سهامی، میتوانیداقدام به دریافت نوبت به صورت آنلاین انجام دهید.

مقالات مرتبط:

بخش کودکان درمانگاه سهامی شامل چه خدماتی است؟

آزمایشگاه درمانگاه سهامی شامل چه آزمایش هایی می شود؟

بخش زنان و زایمان درمانگاه سهامی شیراز

___________________________________________________

راه های ارتباطی با درمانگاه سهامی

کانال آپارات درمانگاه سهامی

کانال نماشا درمانگاه سهامی

آدرس پیج اینستاگرام درمانگاه سهامی

شماره تماس : ٠٩١٧٠٠٤٤٢٦٢ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۲ ۰۷۱۳۶۲۶۹۱۲۱

_________________________________________________

4 دیدگاه

  • نیلوفر رادمنش, 1400/03/20 @ 09:54 پاسخ

    سلاو صبح بخیر به شما

    تغذیه مادر چه قدر می تونه در زردی نوزاد نقش داشته باشد ؟

    • Alikhani, 1400/04/22 @ 17:47 پاسخ

      سلام

      نقش تغذیه مادر در زردی کودکان تاثیر به سزایی دارد زیرا نوزاد تا ۶ ماه اول تولد هیچ خوراکی و ماده غذایی نمیتوانید بخورانید
      جز شیر و ویتامین آد که ضروری هستند.
      بنابر همبن دلیل مادر از غذاهایی نظیر:
      مواد غذایی سرد مانند انار ترش – چای – لیمو شیرین – لیمو ترش – ماهی – هندوانه -دوغ – شیربز – ماست
      مواد غذایی گرم مانند کاچی-گوشت بوقلمون- بادام زمینی – بادام کوهی- توت-کنجد -گلاب -بادمجان -پرتقال-پسته-آبگوشت -عسل- تخم مرغ
      مواد غذایی معتدل نظیر فرنی_شیر برنج _کشک بادمجان_موز_عدس_کاسنی

  • علائی, 1400/03/20 @ 09:57 پاسخ

    سلام خدمت شما مجموعه خوب سهامی

    هنگامی که نوزاد دچار زردی شده است خوردن چه غذاهایی برای مادر منع می باشد ؟

    • Alikhani, 1400/04/22 @ 17:35 پاسخ

      سلام خدمت شما
      غذاهایی که برای مادر مضر است عبارتند از:
      نوشیدنی های الکلی، غذاهای روغنی، غذای تند، غذاهای فراوری شده، چربی اشباع نشده، غذای آشغال، سودا، شکر تصفیه شده، غذاهای شور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button