اتاق تست ورزش و نوار قلب

تست ورزش چیست؟

یکی از روش های درمانی مناسب و تضمینی، انجام تست ورزشی برای افراد در گروه‌ های سنی مختلف است.

شاید برای شما این سوال به وجود آید که تست ورزش چه فایده و چه کاربردی دارد؟ متخصصان ابتدا برای بررسی وضعیت جسمانی افراد و سیستم ریوی و قلبی سعی دارند از روش های ساده مانند تست ورزش استفاده کنند.

 تست ورزش با شیوه های یکسان انجان میشود اما با توجه به وضعیت جسمانی فرد و سلامت جسمانی و میزان سن و موقعیت فیزیکی آن، شدت ورزش کمی متغیر خواهد بود.

در مرحله اول باید بدانید که تست ورزش بر روی دستگاهی مانند تردمیل انجام میشود.

متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند دستگاه تردمیل آماده و کاملاً تنظیم شده را در مراکز درمانی دارا بوده که فرد می تواند برای انجام تست ورزش به آنها مراجعه کند.

پیش از شروع تست ورزش متخصص اطلاعات شخصی فرد را به طور کامل دریافت کرده و همه نکات مانند بیماری‌ های زمینه‌ ای و داروهای مصرفی را از آنها جویا میشوند.

 پرسش همه این عوامل باعث میشود تا متخصص بتواند شیوه تست ورزش را برای فرد تغییر داده و متناسب با وضعیت او این تست کاربردی انجام می پذیرد.

در ابتدایی ترین مرحله متخصصان چندین هولتر از سمت دستگاه تردمیل به فرد متصل کرده تا بتوانند ضمن فعالیت مشخص شده میزان اکسیژن، ضربان قلب، نبض و نحوه تنفس بیمار را بررسی کنند.

در ابتدایی ترین مرحله تردمیل با سرعت بسیار کم شروع به کار می‌ کند و فرد آهسته قدم بر می‌ دارد و وضعیت فرد در همان سرعت ثبت خواهد شد.

به مرور زمان متخصصان شدت و یا شیب دستگاه را افزایش داده تا متوجه شوند که آیا فرد آمادگی جسمانی مناسبی دارد و اینکه حجم اکسیژن جمع شده در ریه چه مقدار است، و با افزایش فعالیت فیزیکی شدت ضربان قلب تا چه حد افزایش پیدا می کند.

 همه این موارد نشان دهنده وضعیت جسمانی فرد بوده و متخصصان تشخیص خواهند داد که آیا همه اندام ها به ویژه قلب در وضعیت مناسبی قرار داشت یا خیر.

تست ورزش نه تنها برای بهبود برخی آسیب ها، بلکه برای تشخیص بیماری های مختلف همواره لازم و ضروری می باشد، که ممکن است افراد با ناتوانی در انجام فعالیت‌ های فیزیکی و یا شکایت از کمبود انرژی و اکسیژن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

متخصصان در این شرایط ابتدا به کارکرد قلب مشکوک میشوند، به همین دلیل در کنار انجام آزمایش ها و چکاپ های مختلف تست ورزش از افراد گرفته میشود تا متوجه شوند که آیا قلب در سلامت کامل است یا خیر.

 شما می توانید برای انجام تست ورزش به مراکز معتبر مراجعه کرده و پزشکانی که در این زمینه مهارت کافی دارند این تست را برای شما انجام خواهند داد.

در هر صورت باید بدانید که تست ورزش نشان دهنده سلامت شما خواهد بود و حدودا تا ۹۰ درصد نتیجه کسب شده دقیق می باشد.

آمادگی لازم پیش از انجام تست ورزش

اگر تمایل به انجام تست ورزش دارید و متخصصان انجام این فرایند را برای شما الزامی می دانند، بهتر است که پیش از مراجعه به کلینیک های مربوطه، مراقبت های لازم را انجام دهید، زیرا بر نتیجه تاثیر مستقیم خواهد داشت.

پیش از انجام تست ورزش ۳ الی ۵ ساعت قبل، از هرگونه دخانیات به ویژه سیگار استفاده نکنید، و بهتر است که مایعات مختلف و حاوی کافئین و الکل را مصرف نکنید.

 اگر داروی خاصی را استفاده می‌ کنید حتماً با پزشک خود در میان گذاشته تا در صورت لزوم برای مدت بسیار محدود دوز مصرفی آن را کاهش داده و یا موقتاً آن را قطع کنید.

هنگام انجام تست ورزش حتماً از کفش مناسب و راحت استفاده کنید و هرگونه استرس و اضطراب را به خوبی از خود دور کنید.

 

Call Now Button